mera separator
Varför har separatorn fastnat i glaset på undersidan så hårt. Finns det något knep att få loss
Är det vid stora arbeten bättre att använda fiberpapper eller gips. Hat bränt en fullfuse vid 820 grader och är i övrigt nöjd, men som sagt separatorn som jag penslat på sMiggenättplattorna
Jag tror att du har för varmt eller en felaktig brännkurva och du får bort den med stålull./Louise

Det finns olika sorters separator till olika sorters glas, du kanske använde en sort som var avsedd för annat. Du kanske redan vet om det, men någon annan kanske läser som får veta något nytt?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Intressant !!!
Hur då fel aktig brännkurva eller för varmt
har kört fullfuse 820 gr 40 cm diameter och trelager glas
Jag har använt norrkeramiks färdiga separator.
Hade också problem med cebex separator (prova att ta bort med ättika) Använder nu ceramas separator nr 5 som fungerar bra.

Jag använder gärna Uterms separatorn. Billigt och bra!
#3 men hur är din kurva? Jag bränner 150 grader / timme till 540 grader. Maxhastighet upp till 816 grader. 15 minuter utjämning för stora saker. Snabbt ner till 500 grader och där 90 minuter för avspänning. 30 grader / timme ner till 420 grader och sedan droppa ugnen. Öppna först lite en centimeter vid 150 och helt vid 25 grader. Jag har den rosa separatorn ifrån cerama och jag hade också den blå för några år sedan och den var inte bra./Louise

Jag använder Ceramas 5, men den har varit lite strul med om jag har blandat för tjock separator. Jag gör den nu lite tunnare än anvisat och tycker att den funkar bättre. Mest problem med de opaka glasen.
Hanna
Min är också nummer 5.
Har bara haft problem med de opaka (inte alla som kallas opaka, utan det fåtal som verkligen ÄR opaka dvs där ljuset inte går igenom i tunt skikt/o tunnare än 3mm har inte jag, en delfinns väl i 1½. Och de riktigt opaka är de enda "fula" glas jag har så de fasar jag ut. Det är bara ett grönt glas jag gillar som häftar vid. Där får stålullen fram. Lite bättre blev det dock med en finare pensel för de sista två strykningarna)
De transparenta (mer eller mindre) fastnar inte. Så, själva glaset fastnar tydligen inte - men vissa färgämnen.
hmm jätte bra tips
Jag har verkligen slitit för att få bort separatorn och det blir sog så att jag provar att byta separator Hurbert/Louis min brännkurva liknar din ganska exakt så jag hoppas på att byre kommer att lös en del samt att jag ska testa ättikan. Blå och rosa min är grädd vit.
Opaka har jag kört med tjockare fiberduken som ser ut lite som fleese tyg och det är fina undersidor

Oj det där med separator är svårt. Carama hade en bra separator för 8 år sedan. Då fastande inget. Nu har de gjort om blandningen- jag har klagat -och under det opaka fastnar det ALLTID!
Skriv till Cerama och klaga!!!!!!!!!!!!!!!! Det är så vi kan använda oss av vår sajt. Som bra påryckargrupp. När jag klagade fick jag 5 kilo - av samma urusla sparator som jag klagade på…
Jag anv ceramas separator nr 5 till fullfus. system 96 opaka, transparenta glas 810 grader samt floatglas 850 grader. Har inga som helst problem. Däremot hade jag stora problem med cebex separator som fastnade.

Jag har jätteproblem med Ceramas när jag fullfusar opakt Bullseyeglas. Men numera siktar jag lite gips över ytan och då slipper jag problemen.
Då jag haft separator som fastnat har jag slipat… och slipat… och sedan slipat lite till. Till sist med våtslippapper och länge. Till sist kom dock glaset fram och blev blankt och fint igen…
Allt gott!
Janette Skogshus
Hm Vilket tålamod !!
Jag har gett upp hela projektet.
Det får bli en av de pjäser som jag kan kolla in och undvika att upprepa samma miss igen.
Miggen
Det fastnar sällan separattor för mig men ibland måste man ju slipa lite vasst som kan bli i hörnen. Men då blir det ju såklart matt yta där och inte alls snyggt…hur gör man för att undvika det eller hur kan man fixa till det igen så det blir blankt igen?

Om du slipar det vassa med en dremel eller liknande, då har du redan maskinen, skaffa bara gummitrissor, och polera den slipade ytan med dem. Om du slipar med bara diamantsvamp, då kan du fortfarande fundera på att skaffa en billig hobbymaskin och gummitrissor.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo