Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1424 ggr
Noah
0

bränna om..

med samma separatorpapper?

Skulle bränna samman en hög med redan brända bitar som lades tätt intill varandra. Brännde upp till 700 C  och en del sitter ihop  men några gör det inte.

Allt ligger kvar i ugnen för vidare inspektion, är det många bitar som inte hänger ihop måste jag bränna det igen.

Måste jag byta papper då? Eller kan jag låta allt ligga som det är, för pappret är intakt? Vill inte förstöra sillimanitplattan.

Tack på förhand!

Noah

Hubert
0

Jag har för mig att pappret blir till pulver och inte kan användas igen. Jag skulle lägga nytt.

Noah
0

Hej!

Jag antog det jag med men ibland önskar man att det omöjliga skall gå… så jag öste ner alla bitarna i en hög. De får vänta tillls jag har tid (tog ett par timmar att lägga dem i ett fint mönster) och lust att bränna om dem.

Noah

Hubert
0

Tappert försök och endera dagen kommer det tillbaka och lusten ger dig energi! Louise

mariatingsund
0

När du bränner ihop många småbitar, måste du ta i beräkningen att glaset krymper ihop i både bredd och längd för att bli 6 mm. Det gör att mönstret du lägger kommer inte se ut så efter bränningen, utan det blir lösa bitar. Man kan  undvika om man har mycket glas tillgodo och de går tvärs över varandra. Jag vet ju inte vad du brände, men eftersom du har många småbitar i en hög, antar jag att det var något spindelnätliknande. Jag startar en ny tråd med just detta.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

miggen
0

Det kanske var så stt du hade glas med olika coa .

Då vill det smälta ut Ihop lite olika så man får så att säga mellan rum där man vill att glaset ska smälta ihop kant i kant utan överlappning

Miggen

Noah
0

Hej igen!

Jag hade gjort en massa löv som redan var brända. Dessa lades sedan i ett mönster för att brännas ihop så mycket så att de bara håller fast i varandra utan att flyta ihop helt.

700 c var för låg värme, de fäste lite grann men gick isär när man skulle flytta fatet. Kommer bränna om det idag i 760 c med 10 minuters hålltid.

Anledningen till att jag körde det så lågt är att jag är lite försiktig efter att jag använt en väns keramikugn där vi fick dra ner temperaturen rejält.