Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3107 ggr
EvaBj
0

Prissättning

Hej!

Läste om prissättning i tråden om fönsterhängen. Ville bara säga att i Jämtland där jag bor är det verkligen svårt att få sällja sina produkter. Jag vägrar dumpa priserna eller slumpa bort mina grejor. Det finns de som sagt till mig att om du inte får sälja så får du väl sänka priset (bl a sagt av folk som jag vet är synnerligen snåla och alltid vill pruta) då brukar jag svara att heller slänger jag bort grejorna än dumpar priserna. Jag gör grejor i fusat glas, tennrådsarbete och ull (var för sig alltså). Visst, det är klart att jag vill sälja och inte slänga bort mina grejor, men ALDRIG att jag skulle dumpa priserna för snåljåpar. Ofta kommer det fram folk (kvinnor) på marknader och säger, jaha, det där kan jag ju göra själv hemma!. Ja, gör det då tänker jag. Life sucks!, men jag tror på att vara uthållig. Om vi tillsammans kan hålla anständiga priser och inte dumpa dem så tror jag att "vanligt folk" kommer att förstå relationen kostnad-arbete.

Tack för att jag fick lufta mina tankar! EvaBj

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du är inte ensam om att försöka sälja hantverk för snåljåpar. Jag kämpade många år innan jag kom på att om folk inte köper det jag gör, då gör jag annat, delvis sålde själen med att t.ex. även göra älgar, som jag svurit i början att jag aldrig ska göra.

Men just nu skulle jag hemskt gärna göra en utförsäljning, eftersom jag inte har plats för all det glas som jag måste göra beställningarna på. Jag har fortfarande en massa glas kvar som jag gjorde 1999, då jag gjorde saker för egen lust…Gråter, fina glas, bedöm själv på bilden, men folk är inte intresserade att komma hit och utan folk finns ingen försäljning heller. Inte ens för fyndpriser, Växjö är katastrof, folk spyr bara de hör ordet glas.

Så när du har fortfarande glas som du gjorde på 10 års tid som ingen ville köpa, kommer du nog inte ha lust att göra nya. Man borde ju hålla balans någonstans, men kreativa yrken gör att tillverkningen går alltid i snabbare takt än försäljningen. Du kan ju alltid försöka hitta återförsäljare.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaBj
0

Jättefint glas du hade på bilden Maria! Jag har ju inte hållt på med fusing så värst länge, men tenntrådsarbeten och ull har jag hållt på med i ca 20 år och visst, en del grejor har blivit kvar. För ett par år sedan gjorde jag torrtovade snöbollar och juläpplen. äpplen gick bra men inte snöbollarna. I år har jag plockat fram dem och "trendat" upp de lite grann genom att filta fast färgade ullslingor på dem. Får se om de går att sälja på julmarknaden.  Ja, det är verkligen inte lätt att få inkomsterna att växa fast man försöker vara kreativ. Det enda som växer hemma hos oss är dammråttorna, men de skall väl också ha någonstans att vara antar jag!

Hälsningar EvaBj

Hubert
0

# 1 Maria, undrar om du skulle tjäna på att åka iväg femtio mil på någon julförsäljning någonstans för att komma bort ifrån glasriket där det är lite mer ovanligt och mer uppskattat…..Det kan nog vara övermättat i din trakt men inte i en annan.

mariatingsund
1

Felet med marknaderna år ju att man inte säljer mer än småsaker, och de får man ju göra på lager massvis, och har jag 99 olika motiv på 99 glaskulor, då skulle säkert folk vilja ha en som inte finns. Jag har ju inte problem med att sälja glaskulor, prismor, änglar och sådana saker på mässor, men allt det andra finns ju kvar år efter år. En till bild för att ni ser vilka grejer som jag INTE lyckas sälja. Skålen är cirka 20 cm.

josa
0

Hej Maria!

Skålen är ju jättefin. Klart man inte vill dumpa priserna, man har ju samma arbete på dom trots att dom inte blir sålda. Men jag tror lite som Hubert säger att du måste åka någonstans där utbudet av glas inte är lika stort.

Lycka till!

josa
0

kom på en till grej. Har du provat någon julmarknad, dom säger att Lisebergs julmarknad är jättefin.

Eller varför inte pröva att låta någon annan sälja någon av dina alster som är kvar. Ibland tror jag det är mycket lättare eftersom man inte riktigt alltid kan prata för det man själv har gjort.

Caruba
0

Jag är från Östersund men bor numera i Alingsås. I somras när jag var uppe på besök passade jag på att titta in i en affär som säljer glasfusing i Östersund. Jag blev så förvånad över den låga prissättningen. Tänkte att det blir väl inget över efter att materialet är betalt.

mariatingsund
0

just precis. Och det är ändå så att om en butik säljer en grej för 200 pix, då får hantverkaren 100, därav ska hon betala moms, sedan material och sedan skatt, och leva måste man också med elfakturor m m.

Och #6: skulle du ställa upp? För det är det svåraste hitta någon som är rädd om sakerna, packar väl, pratar övertygande, redovisar punktligt, håller vad den lovar… och kan fortsätta. Liseberg är jättefin för besökare, men det är också bara en julmarknad med massor av dagar man måste stå där, och under tiden tänker på att man borde ha tillverkat hemlagad leverpastej istället.

josa
0

jo, jag förstår precis vad du menar. Men om man är intresserad av ex att delta på Lisebergs julmarknad. Måste det ju vara ypperligt att kunna gå ihop några företagare och kanske ta en vecka var eller så. Naturligtvis med sådana som man har förtroende för och vet att det funkar tillsammans med.

Det funkar kanske inte om man själv ska stå i 4 veckor eller vad det nu är dom brukar ha öppet inför jul, man måste ju producera sina alster också.

Här finns en liten butik som fungerar så, att det är flera som gått ihop. Som gemensamt betalar hyra o.s.v. Sedan hjälps man åt att jobba i butiken. Den har funnit i några år nu och det verkar funka.

EvaRittsel
0

Hej Maria. Vi ska ha en julmarknad i Kyrkhamn och den ska ha hög status. Ska kolla om det är OK om du kommer till oss. Men måste höra med de andra först!

mariatingsund
0

Jag har ju varit gästutställare i både uddevalla och karlshamn, men det är alltid samma visa, änglar, prismor, kulor går, sen är det stop. Jag har ju inte tillverkat några större pjäser sen 2003, men det finns ju ett färdiglager som är tillverkade 1999-2003, och de kan jag inte släpa med mig, jag försökte i början, till ingen nytta. Fast om det var jag själv, då skulle jag hellre satsa på EN stor fin grej än många småsaker på en julmarknad. Jag bifogar ett till ögongodis på exempel. Och just nu har jag fullt upp, så jag fick tacka nej till Huseby julmarknad också.

anbra
0

#7 caruba

Får man fråga vilken affär i Östersund, kan den möjligtvis finnas på Litsvägen?

Caruba
0

Nej det var inte Litsvägen utan jag tror att det är i Z-gränd som det ligger en affär med blandat hantverk, alltså kvarteret nedanför Åhléns.

johannaholub
0

maria, ditt fina glas räknas ju som konstglas. Jag tycker att du ska ha med det på utställningar istället för marknader! På en utställning så får ditt glas den uppmärksamheten den bör få; glaskonst. På marknader fungerar mindre saker bättre. Ha med ditt fina glas på utställningen med Blenda design nästa gång.

Och vad det gäller de där smågrejerna "prånglargrejerna" så kan man ju hitta på nåt som är kul att göra fastän det är "litet"

mariatingsund
0

Blendas utställningar finns i Växjö, och staden är ju kass som sagt i glassammanhang. Visst har jag haft mina glas där, jag har haft dem på andra separatutställningar också, men man ska heta Vallien för att dyrare större glas ska säljas för dess egentliga värde. Eller också vara kompis med landshövding eller kommundirektör. Nu var jag lite elak, men så är det. I min tidigare butik försökte jag sälja andras glas, jättefina, fråga Eva Rittsel, vilken succé det var. Sen kom en tjej med sin utställning dit, och hennes bror var någon boss hos kommunen, Skulle du bara sett vilken folkströmning det  var. Hon har sålt så gott som allt. Eftersom lokalerna var så gott som tomma före och efter, kan jag ändå inte tänka att skälet var själva glasen. Men nog om det, jag har gett upp för längesen. Nu gör jag bara sånt som folk beställer, och bara småsaker för mässor. Det är ju synd för jag har jag kunnat göra jättefina stora saker. Jag har skrivit och bjudit hit kommunen, visst, säger dem, ibland t o m säger de en tidpunkt, som de sedan avbeställer.  Liknande länsstyrelsen och andra storheter och konstföreningar. Och för mig är ju inte roligt heller att bjuda hit några för saker som har stått här flera år.

Oj, för mycket gnäll, det var inte meningen. Men visst är det förargligt. Det räcker inte att kunna sitt yrke, man måste vara en trollklarl (karl!) för att få folk att köpa också.

Hubert
0

Det är kanske dags att sätta ihop en grupp som gör en vandringsutställning till alla dessa konsthallar som finns i vårt avlånga land. Mer progresivt marknadsföra och ge sig hän åt att visa vad som finns över en bredare massa. Sända runt ett "erbjudande" till allt som heter konsthall och se om det finns intresse? Sätta ihop ett brev/enkät och se om det finns någon ambition att vilja se som skickas ut till jag tror att det borde finnas i allafall över 50 stycket.

Ja, det var bara en tanke./Louise

majo
0

Louise! Det tycker jag var en jättebra idé! Är det något vi måste lära oss så är det att marknadsföra våra arbeten. Vi ska synas i "bra" sammahang som kopplas ihop med kvalitet. Själv så är jag inte med på så många marknader…det ger inte så mkt…Tyvärr så är det många som inte förstår vilket arbete och kunskap vi lägger ner i det vi gör. Jag är gärna med på någon form av samlingsutställning el liknande. Om man vill så finns det medel att söka för sådana här typer av samarbeten hos olika instanser. Kanske dags att bilda en grupp för att jobba oss frammåt?//Mari

mariatingsund
0

Om vi vill att gallerier ska ta oss på allvar, måste nog börja med ett virtuellt galleri på nätet, kanske en gemensam enkel websida som vi själva kan uppdatera, byta bild, med en layout som t.ex. Karla. Sedan Om det ska vara en ideell förening eller ekonomisk, vem ställer upp i styrelse, hur ska vi ha det, alltså det är mycket runtomkring. Men idén är bra att bilda en grupp men "avståndäringethinder".

mariatingsund
0

Jag kan inte låta bli detta: Om man hette Vicke Lindstrand, och var död för den delen, då hade man fått 3000 Kr för denna lilla glasbit på tradera.

johannaholub
0

Tyvärr så uppskattar ju inte folk graverat glas så mycket nu för tiden..De vet inte vilket arbete som ligger bakom och så kanske det inte är så "modernt".Det märker man även här på glasbruken. Själv är jag väldigt imponerad av gravörkonst och hänger gärna uppe i gravörverkstan här i kosta när jag har guidade turer.

Jag tycker att du ska slå dig samman med några andra gravörer och ordna en cool utställning, marknadsföra den ordentligt med annonser och tidningsreportage  i något tema liknande "återupprättande av gravörkonsten".

mariatingsund
0

Jag vet, fast det finns olika sätt att gravera, och jag hoppades att få träffa några genom denna sajt t.ex, men just för att det är tidskrävande, så är det knappt någon som yrkesmässigt är intresserad, då menar jag att jag saknar kompanjoner till denna gemensamma jippo. Men idén är bra. Och egentligen, varför inte blanda olika områden inom glastillverkning och göra något gemensamt så??? Du med pärlor, Eva med skulpturer, andra med glastavlor, någon med Tiffany, en med  gjutet glas, en med blåst och kan fortsätta. Att komma med en vandringsutställning på det sättet vore inte alls dumt.

johannaholub
0

det låter som en jättebra id'e!

Hur ska vi arrangera det här???

Vi hade faktiskt en glasutställning i algutsboda i helgen. Fyra glasblåsare (en som fusar lite också) och så jag med pärlsmycken!! Det kom jättemycket folk och detta var alltså mitt i glasriket! (inte så många som handlade dock..)  Vill någon titta på den så står den kvar i tio dagar till.