Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett02-ugnsgjutning
Läst 5744 ggr
lotta2
0

Gjuta i sand

Hur går det till att gjuta i sand? Jag har bara testat med att göra egna gjutformar i gips och kvarts innan. Är det  en speciell sand? Ska den vara fuktig? Fastnar den inte i glaset? Massor av frågor…

EvaRittsel
2

Man kan köpa dyr, färdigpreparerad gjutsand. Eller gräva upp sand från sjön eller havet. Eller köpa fin tvättad sand som man har i akvarier.

Du bestämmer själv vilken typ av sand du ska använda dvs hur finkornig den ska vara. Köp en hink på ett grustag för några tior om du inte vill köpa akvariebutikens förtvättade sand.

För du kan ju tvätta sanden själv. Häll den fram och åter mellan två hinkar och spola ur med massor av vatten. Detta för att ta bort smuts. Sedan bränner man ur sanden dvs lägger sanden i ugnen i en rostfri form med höga kanter och kör upp den till 900-1000 grader i 30 minuter. Då föraskas de flesta organisaka material som finns kvar efter tvättningen.

Fukta sedan sanden och blanda vid behov in ca 5 % bentonitlera. Gör din skulptur och lägg sedan på glaset. Ibland fastnar sanden - men mycket sällan.  Vill du slippa sand så sikta lite gips i formen eller plattengobe eller separator. Men bara tunt, tunt lager.

lotta2
0

Aha Eva, är det så man gör. Intressant. Det måsta jag ta och testa, eftersom jag bor nästan granne med havet så blir det budgetversionen. Tackar så mycket!

EvaRittsel
0

Berätta om din test. Man hittar ofta formar hos Myrorna eller Läkarmissionen eller på andra loppismarknader. Vanliga gamnla gratängformar i rostfritt fungerar jättebra. De kan slå sig lite och alla ändrar färg efter en bränning. Men de fungerar.

Se till att glaset inte ligger mot formen - utan att du har en liten kanta av sand runt om som skyddar. Och stick ner en pinne här och där runt formen så luften får lättare att ta sig ur. Då slipper du alltför många bubblor.

EvaRittsel
0

Har just genomfört en ugnsgjutningskurs med sand i Provence. Min gamla gjutsand hade hantverkaren använt till att blanda med cement så det blev att jaga fram ny. Vi hittade underbar vitskimrande sand - som nästan glittrade. Den silades och sköljdes och sen göt vi. Och sanden smälte samman med glaset!!!!!!Så man får testa sig fram.

Vezzla
0

Glasets beståndsdelar hittar man i sand, det kan vara därför som din sand "smälte samman" med glaset… om ni förstår :)

EvaRittsel
0

Exakt! Det var ju så som de gamla egyptierna upptäckte glaset! Men läckert blev det!

Anita
0

Själv gjuter jag gärna i stora plåtlådor eller bleck från restauranger. Att blanda sand med rätt varmt vatten och bentonit gör att det är skönt att arbeta i och skapandet tar ibland väldigt lång tid för det blir som en terapi att "leka" och fundera på motiv. Konsten är sedan att få kanterna runt avtrycket att hålla för det brukar rasa lite pö om pö…Det kan vara bra med en pincett om för stora sandkorn ramlar i.

Krillepille
0

Innan jag började gjuta. Ringde jag Bertil Vallien och frågade vilken sand han använde.

Svar fick. Tyvärr minns jag inte firman jag beställde ifrån men det va en väldigt finkorning sand. Minns jag inte fel va det 0.15 och 0.20 sand. Som är kornstorleken.

Sen bländer jag den och bentonitpulver. Jag brukar mixa tills det känns fast och inte för fuktigt.

Tyvärr kan man inte lagra dom formerna.

Då kan man använda kemiska produkt(namn kommer senare är på semester i Norge just nu) Som blir som bindemedel och en annan som en härdar. Då kan man producera upp ett lager av formar och slipper göra förmen lika innan man ska gjuta.

anbra
0

Skulle det vara möjligt att få se något alster, blir så nyfiken. Anv. ni glasugn eller keramikugn?  Lägger man glaset på fuktig sand? Temp för floatglas? Gör ni enbart skulpturer ? Är det kanske möjligt att gjuta fat, skålar, lampskärmar mm?

EvaRittsel
0

Sandgjutning är till för att göra mer skulpturala former. Fat, skålar och lampskärmar är inte den teknik man väljer för detta. Där är fusing bäst.

Jag blandar min sand med betonik och vatten och torkar den i ugnen över natten. Då blir det stenhårt och man slipper en massa grus i gjutningen.

Anita
0

Jag brukar arbeta med lite större saker i en plåtlåda som är ca 25 cm gånger 40 cm så att det inte behöver bli så detaljerade mönster. Man kan tex tänka mkt på relief i olika nivåer och betona med färgat glas eller pulver.