Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2501 ggr
EvaBj
0

Topptemp och hålltid

Har just gjort en rund skål i en drop outform. Öppnade lite på glänt direkt vid 710 grader. Tyckte kontaktytan var för liten, stängde luckan och lät den gå upp till 710 grader igen. Samma visa igen. Sedan var allt ok och jag stängde av automatiken och lät ugnen svalna av i egen takt. Nästa dag såg jag att skålen krupit ihop i överkant och liksom blivit vågig. Kan det bero på att tiden för att nå topptemperaturen och stå kvar några minuter var för lång (den blev ju lite förlängd när jag öppnade luckan)? Bättre att snabba upp tiden till topptemp och sedan förlänga hålltiden?? Eller ??

/EvaBj

Hubert
0

Har aldrig gjort drop out men är är en viktig del att ligga på avspänning en längre stund på 540 grader men om uteslutning av detta moment gör dina krypningar vet jag inte men det kanske någon annan kan svara på.

mariatingsund
0

Jag startade en ny tråd om När glaset vill bli 6 mm. Jag tror det var ditt problem. Jag gör bara småsaker, men kan tänka att du ska hellre ha 5 grader högre topptemperatur och ingen utjämning. Fast jag är ingen expert direkt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaBj
0

Det kanske är ett bra förslag att höja topptemperaturen och inte ha någon utjämning. Ska göra ett nytt försök när jag fått hem mera glas. Tack för tipsen. Förresten glömde säga att jag har en keramikugn som jag använder till mina glasgrejor, den tar ju lite tid att svalna så jag tror att avspänningen blir rätt bra i tid räknat. Fast det är som jag tror bara.

EvaBj

Broarp
0

Jag tvivlar på att det är bra attl åta ugnen svalna i egen takt.

I synnerhet drop out brukar vara extra känsligt, då glaset skall sträckas( tänjas) ut. I viss facklitteratur rekommenderar man t o m två avspänningstider när man jobbar med drop out först vid ca 514 grader minst 30 minuter och sedan låta den på 60 min ( ritvrde 2x 30 min.) krypa ned till 415 grader och däreftersvalna i egen takt.

Det här är en rekommendation jag har fått, Det vore roligt att ta del av fler erfarenheter.

mariatingsund
0

kan ni förklara vad drop out egentligen betyder? Jag är okunnig.Generad

EvaBj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Drop out är vad det heter, d v s man använder t ex en rund ring (några centimeter bred) och låter glaset smälta, "droppa" ner mot hyllplanet. Om man inte avbryter i rätt tid så smälter glaset ner/ut på plattan till en tjock platta till slut.

EvaBj

mariatingsund
0

Ja, då var det som jag trodde. Jag var på Sofiero ett år och det var en danska där som gjorde sådana rör i klarglas, Det såg nästan ut som provrör i laboratorium. Jag fattar inte riktigt att man så pass kan lita på temperatur och tid i en ugn.

EvaBj
0

Jag som övar och försöker lära mig allt eftersom och får förstås ibland totalt misslyckade alster. Har försökt med 3 mm Bullseye som blivit bra, men  också 3mm som blivit så tunnt att jag kraschat dem när de varit färdiga, men trasigt glas är också glas. Det får ingå i samlingen för framtida verk! Kanske snålt, men mera kreativt, tycker jag. Lättast att få till 6mm eftersom det blir stadigare och har mer massa att "ta av". Fast även om man lär sig en bra temperaturkurva för ett visst projekt i sin ugn, så tycker jag allt att glaset ibland lever sitt eget liv och det är ju faktiskt rätt spännande!

EvaBj

irode
0

Jag gör bara drop out/sagging i min HotBox vart jag kan följa processen visuellt. 

Jag har tex gjort dessa för värmeljus

Min erfarenhet är att man måste varma sakta - öka temp 50gr - vänta - öka …… - annars kommer devit i kanterna. Jan har inte vågat göra det i en ugn utan fönster än.

:-) Inge