när vill glaset bli 6 mm?
Har någon koll, vilken temperatur glaset börjar sträva efter att bli 6 mm? Jag vet att glaset börjar bli trögflytande vid cirka 550 grader, men om du lägger in 3 mm-s glas, först höjs kanterna och blir tjockare, och om man bränner länge eller flera gånger, då blir det hela 6 mm tjockt.
Det beror också på storleken, för har du en 2 cm rund platta, då blir den som en halvklot, om du har en 10 cm-s trekant exempelvis, då blir bara kanterna tjockare vid samtidig bränning (alltså samma omständigheter) .
Varför är det så att andra bränningen ser så annorlunda ut? Efter första bränning av 3 mm-s glas har jag en bergodalbana, och bränner jag en gång till, då blir den underbar jämn, med runda kanter o allt. OCH samma temperatur och utjämning!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hej Maria!
Ugnen jag använder ger jämn yta vid första fusingen.
När jag gör små gjutningar i fiberväv, måste jag fusa två gånger, för att få bra resultat.
Har du en toppmatad ugn, kan det hjälpa att placera botteplattan lite högre upp i ugnen. På en kurs lärde jag mig att ligger bottenplattan för lågt, så "kyler" ugngsgolvet bränningen och risken är att det blir inte genomfusat.
När det gäller ugnar, så bör man testa i vilken värme glaset blir trögflutande. Det kan man göra med keramikkäglor, som böjer sig i viss värme. Det senaste har jag också lärt mig på kurs, men har inte prövat det själv.
Lycka till!
Det skulle vara trevlgt att ta del av fler erfarenheter!

För att slippa detta kan du öka hålltiden med ca 10 minuter eller lite mer. Pröva och det blir bra!

Titta på denna technical note från BullsEyes http://www.bullseye-glass.com/pdf/technotes_tipsheets/TechNotes_04.pdf om det är BullsEye du använnar.
:-) Inge
Väldigt intressant information, som måste skrivas ut och studeras lite mer. Tack för det!
Noah