Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 1148 ggr
mariatingsund
0

när vill glaset bli 6 mm?

Har någon koll, vilken temperatur glaset börjar sträva efter att bli 6 mm? Jag vet att glaset börjar bli trögflytande vid cirka 550 grader, men om du lägger in 3 mm-s glas, först höjs kanterna och blir tjockare, och om man bränner länge eller flera gånger, då blir det hela 6 mm tjockt.

Det beror också på storleken, för har du en 2 cm rund platta, då blir den som en halvklot, om du har en 10 cm-s trekant exempelvis, då blir bara kanterna tjockare vid samtidig bränning (alltså samma omständigheter) .

Varför är det så att andra bränningen ser så annorlunda ut? Efter första bränning av 3 mm-s glas har jag en bergodalbana, och bränner jag en gång till, då blir den underbar jämn, med runda kanter o allt. OCH samma temperatur och utjämning!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Broarp
0

Hej Maria!

Ugnen jag använder ger jämn yta vid första fusingen.

När jag gör små gjutningar i fiberväv, måste jag fusa två gånger, för att få bra resultat.

Har du en toppmatad ugn, kan det hjälpa att placera botteplattan lite högre upp i ugnen. På en kurs lärde jag mig att ligger bottenplattan för lågt, så "kyler" ugngsgolvet bränningen och risken är att det  blir inte genomfusat.

När det gäller ugnar, så bör man testa i vilken värme glaset blir trögflutande. Det kan man göra med keramikkäglor, som böjer sig i viss värme. Det senaste har jag också lärt mig på kurs, men har inte prövat det själv.

Lycka till!

Broarp
0

Det skulle vara trevlgt att ta del av fler erfarenheter!

EvaRittsel
0

För att slippa detta kan du öka hålltiden med ca 10 minuter eller lite mer. Pröva och det blir bra!

irode
0

Titta på denna technical note från BullsEyes http://www.bullseye-glass.com/pdf/technotes_tipsheets/TechNotes_04.pdf om det är BullsEye du använnar.

:-) Inge

Noah
0

Väldigt intressant information, som måste skrivas ut och studeras lite mer. Tack för det!

Noah