Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1065 ggr
Noah
0

fusa ihop under slupningen?

Jag håller på med ett fat av löv där jag först fusar varje löv för sig. Därefter har jag lagt dem samman tätt och fusat ihop dem till en platta.
För att sedan slumpa dem i en form.

Nu undrar jag om man istället kan lägga dem direkt i slumpformen och fusa samman dem direkt i formen. Jag vill inte att de skall "sträckas ut" så mycket under slumpningen, dessutom spar man en bränning.

Ungefär som en direktslumpning men att bitarna redan ligger nere/utmed formen.

Tack på förhand!

Noah

HannaBroberg
0

Det går om du hittar rätt temperatur. Risken är att det blir krympningar med steck i kanten om temperaturen blir för hög. Om temperaturen blir för låg får du inte tillräcklig ihopklibbning.

Slumpningen är egentligen inte en sträckning av glaset om du har fullfusat dina respektive bitar. Glaset böjs mera ner, om du inte har en väldigt djup form. Så jag har testat lite olika versioner, men landat på att ändå inte fusa och slumpa samtidigt.

Hanna

Noah
0

Jag vill behålla känslan av att varje löv är individuellt och därför fusar jag dem för sig först. Då blir de rundade i kanterna och när man sedan fusar ihop dem blir fästpunkten "lite längre ner" på lövet.

Lägger man ihop löven direkt är jag rädd för att de fäster i varandra "för mycket", liksom flyter ihop.

Jag använde en lite för djärv form till förra fatet och några löv sprack och andra "slets" från varandra.

Där för funderade jag på att lägga dem direkt i formen för att de skulle fästa i varandra i sin slutgiltiga form.

Hoppas ni förstår hur jag menar och tänker.FundersamSkrattande

Noah