Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1595 ggr
magnolia
0

Glassmycken

Hejsan!

Är ny här och vill tacka för ett trevligt och bra forum. Jag (emelie) och min pojkvän har precis startat ett litet glasföretag, just nu håller vi endast på med fusing men hoppas senare i livet även kunna blåsa glas. Har gått ett år på Engelsholm konsthögskola i danmark och två år på orrefors riksglasskola. Det är så roligt och spännande att äntligen ha något eget!

En fråga:

Ska nu börja fusa glassmycken och undrar därmed om jag behöver ha seperator på den koppartråd jag använder för att bilda en kanal genom glaset (till kedjan eller bandet)? Vad tror ni? Är tacksam för svar.

ha det bra

Hubert
0

Hur tänker du med att göra kanal med koppartråd? Den fastnar ju så ta de tjocka separatorpapper som finns och klipp en smal remsa och lägg mellan. Louise

glasklart
0

Jag har en vän som virar det tunnaste separator/fiber pappret som finns runt metallpinnen. Annars tror jag att du måste använda den separator som används till lampwork.

EvaRittsel
0

Du måste ha separator av ngt slag. Gärna en tjock sats dvs mindre vatten än vanligt. Eller använd fiberfilt - men inte engångspapper - då blir det ingen kanal. Leverantörerna vet skillnaden - hoppas jag - mellan fiberfilt och engångspapper. Lycka till.

Hubert
0

#3 Du har ju helt rätt Eva jag skrev ju fel i mitt inlägg! Jag menade fiberfilen…..