Göra egen glasfärg?
Funderar på om det skulle gå att blanda glasfluss och färgkropp och på så sätt göra egna glasfärger. Vad är eg. glasfluss? Krossat glas med låg smältpunkt?
Undrar också om man skulle kunna använda transparent keramikglasyr med färgkropp som glasfärg? Vad tror ni?

Det är bara att pröva Annika, och gärna dela med dig vad du kom fram till. Man kanske hittar en vettig tillverkare som man kan fråga.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag har använt stengodsglasyr som gett en fin bubblig, korall-liknande turkos effekt inne i glaset (la det mellan i bullseye). Använder man lergodsglasyrer så borde de brinna ut bättre och det är väl bara att testa vilka effekter och färger som funkar.
Har inte testat fluss, men då gissar jag att du menar att måla på ytan. Då måste det vara glasyrer som smälter ut vid den temperatur du använder för annars sprätter det bara loss när det svalnat.
Hanna
Jag skulle rekomendera dig att bara använda glasfluss för annars är vi där att det kan spricka när som helst, om en minut eller om 10 år. Jag har tagit rena oxider blandat med glasfluss och jag fick en hel del färger med det. Färgkroppar så måste man ju tänka på att det smälter i samma temp dvs att det är en lågsmält färgkropp runt 800 grader.
Det finns även glasfärger som bränns in vid några hudra grader så det blir helt inslutna i glaset och sitter fast.
När det har blivit bubblor för att det har varit för mycket oxid har jag bara bränt om med en bit transparant i hålet. Bullseye kan man ju bränna om några gånger. Lycka till!