Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 558 ggr
MiaKråkan
0

Osäker på separator

Jag är ingen glasarbetare, men håller på att sätta ihop ett kit för att göra glaspärlor/spelbrickor i glas på historiskt vis, i fält, över eld med bälgar. Jag har gjort experiment inom det förr.

Jag blir osäker på vad de färdiga släppmedel/separator som säljs i burk innehåller, då jag inte hittar någon innehållsförteckning.  Kan jag blanda till en egen? Finns det i pulverform att köpa? Kan inte hitta, men använder kanske fel sökord. 

Vi har använt enbart kaolinlera vid pärltillverkningen, men det är inte samma metod som folk gör hemma på modernt sätt då vi slagit av pärlan direkt ner i en avsvalningsburk. Nu vill jag förbättra sprick-statistiken och använda bättre både hjälpmedel och teknik.

Tacksam för hjälp!
Mia

tomtetokig
1

Separator innehåll bla zinkoxid Du kan köpa i pulverform från England, Tuffnell glass Den funderar jättebra. Annars finns färdigblandad på ravstedhus som är dansk firma. Låter väldigt spännande Det ni pysslar med

MiaKråkan
0

Tack! Jag ser pulvervarianten hos Tuffnell. Kanske får det bli den.
Skulle det även funka att bara använda zinkoxid tror du? Det är det här med autenticiteten, skulle gärna kunna känna att det vore troligt att det använts historiskt men att det samtidigt funkar bra och säkert. En omöjlig kombo kanske hehe.

tomtetokig
0

Tror du måste ha Någon typ av lera också Hitta detta recept på nätet men det verkade vara svårt att göra egen separator https://alchemistressbeads.wordpress.com/2015/08/14/studio-set-up-part-five-bead-release-mandrels/&ved=2ahUKEwjiopeCu5brAhWMMewKHRApC_oQFjATegQICBAB&usg=AOvVaw2qfoHXDtYBRtWY6r8h8C4G

MiaKråkan
0

Tack för ditt svar! Ja, jag har också googlat en massa och det verkar för osäkert att göra egen. Jag går nog på ditt tips hos Tuffnell!

ler
0

Du kunde ju också prova med magnesiumkarbonat

MiaKråkan
0

#5: Med bara magnesiumkarbonat menar du, eller blandat med tex kaolin eller nått annat? Jag har inte kommit så långt i detta projektet än, så det finns utrymme för experiment och tester samt jag är rätt dåligt insatt i kemi och vilket ämne som gör vad så mycket tacksam för de svar jag får.