Glasfusing i keramikugn?
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att använda en toppmatad keramik ugn till glasfusing/ slumping?
Jag tänker köpa en keramik-ugn snart och funderar över olika tillval, som lockvärme, och om det fungerar att bränna glas? Jag har förstått att först används fusing till att göra platta objekt med eventuella mönster/lager, som sedan kan formas genom slumpmold, eller hängas över "pelare".
Tänkte då även köpa en automatik där det går att kontrollera kurvorna även vid avkylningen. Tycker ni att lockvärmen ändå behövs i så fall?
Jag håller egentligen på med keramik, men skulle gärna vilja experimentera med glas också. Erfarenhet av detta någon?
Tack på förhand,
Anna A
#0: Ju fler sidor som har värme desto jämnare fördelning av temperaturen i glaset .Risken för spänningar minskar. Så toppvärme eller slingor i dörren på en fyrkantig ugn är bäst. En automatik är et måste enligt min mening då avsvalning-annealingkurvan går ner imånga fler steg och behöver ligga på utjämning på vissa temp. steg beroende på tjocklek av glaset.En keramikugn
är bättreför r tjockare glas gjutningar än en glasugn då de lagear värmen bättre i stenväggarna på väg ner.En del keramiker vill i nte använda glas o keramik samma ugn med tanke på risk för glaskorn i keramiken. Själv gör jag både och o använder liten grovdammsugare mellan gångerna och harinte haft några problem.Det är ju en
okså en fråga om man håller på med keramik professionellt t ex./Glaset kan med fördel annars läggas på fiberpapper i en plåtlåda( ugnsmatlåda från Ikea eller liknane) så kommer inga flisor på plattan.