Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1891 ggr
LenaStina
0

Fattar inte.....

Hej.

Är lite nybörjare och fattar inte allt……än.

Är det rätt att man kan ställa en kruka upp och ner, pensla på separator, lägga en plan glasskiva ovanpå och skjuts in i ugnen? Glaset blir mjukt och omsluter krukan så att en glasskål bildas.

För mej känns det som om glaset kommer spricka när det svalnar och krymper runt krukan.

Jag har bara slumpat inuti formar och då har ju glaset krymt lite grann.

EvaRittsel
0

Det är helt rätt det du tror - glaset krymper. Därför går det inte alls att göra så. Man måste vira fiberfilt runt krukan så glaset inte fastnar. Likaså lägga en fibefilt ovanpå krukan.

maman
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Krukor har jag ingen erfarenhet av men rostfritt fungerar utmärkt.

Har köpt rostfria formar på loppis, slipat ner ytan och lagt på separator, sedan lagt en fusad platta på den uppochnervända formen. För säkerhets skull står formen på remsor av ugnsfilt så att luften kommer ut.

Bifogar bild av "före slumpning". Kan bara få in en bild i taget så jag gör ett nytt inlägg med bild på resultatet

maman
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

resultat

mariatingsund
0

Så jäättefint det blev, helt rent glas, inga "rester" på ytan.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

LenaStina
0

Tack, tack för svaren.

Jag såg nämligen på en utställning hur utställaren hade stället ett par krukor upp och ner som var omslutna av glas. Det framgick aldrig om det var ett misslyckande eller om hon visade hur man gör. Däremot fanns det en färdig skål som verkade ha hängt över något.

Maman, jättesnygg skål! Vad glad jag blir att det funkar för det ger en massa ny inspiration. Nu ska här testas……..men det är jul snart va? Hmmm…….får väl lugna mej ett tag då.

majo
0

Maman, jättefin skål det blev! Vilken sorts separator ska man använda på rostfritt?

maman
0

Jag försökte med samma som till bottenplattan, den sorten som är rosa innan bränning, om det är rätt vet jag inte men det fungerar utmärkt. Har slumpat 4 ggr med samma separator på och inget har fastnat ännu.

Det var lite svårt att få separatorn att fastna även efter att jag slipat ned den blanka ytan, men skam den som ger sigGlad

elotta
0

Måste man inte oxå göra hål i den nerslipade rostfria bunken, små hål alltså

mariatingsund
0

ja, för luften måste kunna pysa ut nånstans

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

maman
0

Förresten tack för de vackra orden om skålen. Blir stolt som en tupp, eller kanske snarare höna.

Nej, jag har inte gjort något hål. Det är därför jag för säkerhets skull ställt formen på remsor av ugnsfilt så att luft kommer ut inifrån formen åtminstone.

Puma77
0

Jösses den e ju bara för läcker. En skål helt i min smak i färg och allt.

//Pia