Tips på glasmålning för barn
Hej alla.
Tänkte bara fråga om någon har några bra förslag på vad man kan hitta på för roliga workshops med barn där de får testa att måla på glas? Eller, det behöver egentligen inte heller bara handla om att måla på glas, utan andra saker man kan göra med glas funkar också.
Jag jobbar som konstpedagog och just nu har vi en glasutställning och jag ska försöka komma på intressanta och meningsfulla workshops som barnen/ungdomarna som kommer hit kan pyssla med. Det rör sig om barn/ungdomar från åk 1 till åk 9 ungefär…
/Karro

Det är bara att gå till färghandeln och köpa glasfärg för hobbybruk. Det går också bra att använda fönsterfärg, som är så elastisk så man kan bara dra bort från glaset när man har tröttnat på.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

De äldre barnen kan ju få göra smycken. Det brukar vara väldigt poppis!
Panduro har många roliga saker för glasmålning som med fördel kan användas av barn. Förutom Vitreas glasfärger så finns ju också Relief-färger på tub som man snyggt, lätt och enkelt gör vackra mönster på glaset. Det är samma bränntid på relief-färgerna och de andra glasfärgerna. Utöver detta finns också olika metallfolier i diverse färger som man enkelt för över på glaset och sedan bränner i vanlig ugn. (Man skär alltså ut ett önskat mönster i folien och blötlägger det i vatten och för försiktigt över det på glaset). På detta sätt kan man t.ex. göra en serie dricksglas-assiett-fat i samma stil.
Mitt tips är att köpa upp ett lager med färg, relief-färg och metallfolier från Panduro, och därutöver köpa dricksglas, assietter och annat som har bra och enkla ytor för barnen att måla på. Efter bränning ska färgen tåla maskindisk, men logiken säger mig att man ändå bör vara försiktig med detta.
Lycka till!