pärlpriser?
Hej!
Vad tar man ut i pris för en handgjord pärla? En vanlig rund pärla? Finns de nå slags prisnorm på detta område? Är det per gram eller?
Jag känner en som säljer handgjorda pärlor. Hon tar 30, 50 eller 70 beroende på storlek. Har du firma eller säljer du hmmmmm……………..svart.
Jag menar inte att du ska svara på det, men för henne går först 20% bort i provision till vår butik, sedan 20% i moms, sedan 30% i egenavgifter och till slut 30% i inkomstskatt. Därför blir det inte mer en ca 1/4 kvar av ursprungspriset. Materialet är det lilla i sammanhanget.

Hej!
Har man egen firma måste man själv också egentligen betala pensionsförsäkring och särkild löneskatt på pensionsförsäkringen (ca 25%), så det är väldigt tufft. I och för sig är det ingent tvång att ha en pensionsförsäkring, men det brukar man ha som anställd.
Jag är ekonom och jag sitter precis och räknar på sånt!
Ja, du har rätt. Det tillkommer ju också. Undra hur många kunder som vet att det mesta på priset är skatt när de tycker något är dyrt.
Det känns ju som man betalar skatt på skatt på skatt……….konstigt att det blir något över. Ibland funderar man på att lägga av och ta ett vanligt jobb istället.