Olja graverad yta?
Hej, ny här, blev väldigt glad när jag upptäckte att det här forumet existerade, det är ju super! Brukade gravera mycket förut, men har börjat igen efter ett par års uppehåll.
Har en fråga som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med..jag har hört att man kan olja en graverad glasyta för att få den lite blankare och en mer"syrad" look, sådär lite sidenmatt. Men jag har aldrig testat själv. Jag vill ha ytan lite ruff, så jag vill inte polera den. Finns det någon som har erfarenhet av olja? Eller är det kanske bättre att syra den, och hur gör man i så fall?

Syrapolering funkar bara med alldeles släta ytor, dvs inte på handgraverade motiv.
Du kan syra glas som var slipade med vatten och med finkorniga skivor, du kan också syra graverade ytor som var gjorda med koppartrissor. Du kan polera även mekaniskt, med korkskiva eller filttrissa.
Om du t.ex. blästrat en yta, då kan du gnida på lite möbelvax, den lägger sig på ytan och är svårt att diska bort.
Eventuellt kan du värma om glaset om du har ugn och kan dessa kurvor, då får du en sidenaktig yta.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack för svaret
, testade faktiskt innan idag med möbelvax, det ska härda ett dygn innan man borstar det, så jag hoppas det blir bra. Fick ett tips av en gravör oxå: parrafinolja. Har testat det oxå på ett ställe, får se hur det blir när det torkat. Egentligen känns det som om jag vill värma om glaset i en ugn, känns mest gediget. Men är det stor risk att det går sönder? Har lagt ner mycket på det, nämligen…

Om du använder rätt kurva som passar glaset, då är ju ingen fara att värma om. Är det dricksglas på fot, då ska du ha glaset hängande i en ställning så benet inte kroknar. Visa gärna bild på, vad du håller på med.

Gud va snyggt!! det där gillade jag.
En liten dum fråga, men det är svårt iblad att uppskatta storleken på föremål på en bild, men det är en ring va?
Jag vet inget om den teknik ni andvänder, men jag etsar glas med en etsvätska, och det blir siden matt, vätskan finns i en kräm oxå kanske det kan vara något?
hej, kul att du gillar dom! Ja, det är "ringar", fast man använder ju dom inte till något utom att titta på dom. Dom är ca 25 cm i diameter, och väger ca 6 kg styck. Så det är ju mer skulpturer. Vad heter den där krämen, och kan man köpa den i sverige? Det verkar intressant.

De är ursnygga! Gammaldags charm med ny form, helt fantastiska! Jag har ett tips, om du köper tesa tejp som används till blästring (tjock och tålig), då kan du skära ut mönstrets större delar, tejpa och blästra i stället, sen kan du gå med gravyrpenna och dra dem tunna linjerna, och rätta till små oönskade skillnader på kanterna. Då får du en mycket slätare yta. Jag föreslår inte att du ska värma om glaset, eftersom det behövs en ugn med väldigt sakta uppgång och nerkylning, kan tänka att det tar flera dagar. Om du har en bekant i Orrefors, kan du försöka be dem att lägga in dina tillsammans med sånt de gör annars, när de gör det, men vad jag vet så är ledningen trögtänkt när det gäller sådana tjänster, dessutom du måste ha väldigt släta ytor för att det ska funka. Man kan inte göra mer än pröva. Vem blåste formen? Du själv?
Tack,tack!! Det är Micke Johansson på Pukeberg som blåst det, efter mina skisser. Ja, funderade på att blästra först, men jag ville hellre ha en ganska ruff yta. Bara det att ytan blir så vit och ogenomskinlig. Har graverat det mesta med en diamant-kapskiva från clasohlson, funkade rätt bra.Kunde heller inte polera den eftersom den är så ojämn. Men jag tror att det kommer funka bra med oljan. fast jag ska ändå höra med dom i hyttan om vad dom säger om att värma om dom lite. Är ju inte ute efter att ytan ska bli jämn och blank direkt, bara att det där "gnistervita" försvinner. Tack för alla matnyttiga tips!
Fina gravyrer du gör, förresten,! Många timmar inlagda där!

#7 här handlar jag.

Jag har faktiskt blivit lite nyfiken: har du gått glasutbildning? Eller vem är du, var är du? Inga uppgifter i din sida. Please? Tack förresten…
Nej, jag har inte någon glasutbildning, däremot är jag upplärd på en firma som specialicerar på glasgravyr. Där sysslade jag mest med porträtt, ytgraverade. Fast det var 7-8 år sen nu som jag slutade där. Efter det utbildade jag mig till konstnär, jag målar mest, men jobbar även lite med skulptur, när andan faller på. Jag bor i Nybro och har min ateljé på NybroAteljéerna, en kollektivverkstad för konstnärer/designers/konsthantverkare. NybroAteljéerna ligger vid Pukebergs Glasbruk.
Nu skaffade vi en glasgravyrmaskin till verkstaden, så då blev jag så jäkla sugen igen. Det är ju så jäkla kul! Glaset jag jobbar på är till en utställning som jag ska ha tillsammans med www.ellenehk.se och www.magnuspetersson-art.com i November. Själv heter jag www.markusakesson.com
Själv då? Har du gått någon av glasskolorna?

Det har du gjort rätt i. Jag vet nuu precis vem du är. Som bevis bifogar jag ett foto. Jag tyckte dina porträtt var jättefina! Gör ett litet fotoalbum på DIN SIDA.
Så, nu är alla bitarna färdiga, funkade jättebra med paraffin-oljan. Har lagt upp bilder på min hemsida. Man hittar bilderna under rubriken "glass objects"

Du är jätteduktig!!! Jag tror du gillar jugend som jag. Så enkla former och så trendigt blommigt… Får man fråga vad du sätter för pris på dem?
Javisst, 3500:- för dom små, och 7000:- för dom stora.