antikt material
Måste bara dela med mig, det är så otroligt spännande!!
Har fått en hel hög med glasbitar och kross som kommer ifrån ett glasbruk som bara existerade mellan 1759 och 1766.
Tänk om jag kan få fram något med så gammalt glas.
Har försökt med Bullseyebrännkurva, där hände inte ett smack, ska nu höja temperaturen och hålltiden vid topptemp.
Om intresse finns så kan jag meddela om jag får fram något
Bifogar en bild på en del av mina smycken - röda avdelningen. Efter att ha hållit på med fusing i två månader tycker jag det finns hopp om framtiden, eller?
visst finns det hopp om livet. Vad fina smycken. Vad det lärt spännande med de gamla glasbitarna, du får visa någon bild när du fått fram något

Jättefina smycken. Guld och oxblodsrött är läckert tillsammans. Vore intressant att veta vad de tillvarkade på glasbruket. Förmodligen fina saker som glas etc. Men jag lutar åt att de kanske gjorde fönster till finare familjer eftersom Bullseyekurvan inte fungerade. Så pröva med en fönsterglaskurva. Gå upp till ca 800 grader och håll i 15-20 minuter.
Nej, enligt uppgift gjordes enbart buteljer, dessa gick på export till Hamburg och Amsterdam.
Har fått glaset att åtminstone mjukna något, men då tappar det färgen och blir opakt ljusgrått rakt igenom.
Fortsätter experimenten men funderar på att lära mig hantera silverlera för att kunna infatta bitar som de är. Det finns en del med fina former. Måste i så fall även kunna polera bitarna, de är matta och repiga på ytan efter 250 år i jorden.
Vet någon om jag vågar ha silverlera i fusingugnen? Vad jag förstått så kan silver ge avlagringar som sedan förstör glaset.

Vad har du använt för att göra de små guldbilderna.
Är det något du målar med guldfärg eller?????
Du ska be att få råd av Nenne (här på sajten)hon kan detta med silverlera
Guldbilderna är en sorts dekaler i 22 karat som sätts på färdigfusade saker. Sedan bränns de in så de liksom förenar sig med glaset.
PMC har en del men vissa sorter har varit slut länge, kinesiska tecken beställde jag från Delphi glass i USA.
Tack för tipset om Nenne, ska leta upp henne

Som "antikmänniska" så rekomenderar jag dig att inte smälta glaset utan att använda det som det är och t ex innefatta det i silverclay, som du själv är inne på. En glasbit från ca 1760 är ju på sitt sätt unikare än smält och omarbetat glas.