Glaskonst iFokus

Glaskonst

Läst 351 ggr
Hahl77
1

Vad kan jag använda?

Hej allihopa.

Jag är ute efter ett material som jag kan använda att fusa in i glas som inte avger något skräp eller bubblor. Det skall vara en rostfri stålstång i 2-3 mm tjocklek som inte böjs lätt.

Jag har testat koppartråd vilket är ok men är för mjukt och böjer sig lätt. Jag har testat svetstråd och pianotråd som båda verkar ha varit behandlade med något medel trots att jag bad om ickebehandlat. Detta ger små flisor av material och ger en glasbubbla vid slutet, vilket förstör hela glaset.
Tanken är att sätta tex en glasfisk på en metallpinne som sitter fast på vrakved.

Men vad skall jag använda för material och var hittar jag detta?

Jag testade även med en strumpsticka som jag hade liggandes men jag kan ju inte köpa massa dyra strumpstickor. Och dessutom vill jag kunna göra dem i olika längder.

Hjälp. Någon som har en ide eller vet vad som fungerar?

MVH
Heidi

Med vänliga hälsningar

Heidi Ahlberg

Niklas
0

Kan du inte använda rostfritt stål som du själv föreslog?

» Rostfri Rundstång 4404 Dragen h9 | Montano.se

Eller mässingsstång om det ska se lite tjusigt ut.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Rostfri Rundst�ng 4404 Dragen | erbjuds i l�ngder om 1 och 3 meter | svetsbar och bearbetningsbar | syrafast st�ng blankdragen | Best�ll p� Montano.se
Hahl77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: Jag köpte rostfri pianotråd men den gav ifrån sig svarta skräpbitar. Kan den ha varit behandlad med något i alla fall? Eller var det inte rostfritt tro? Det kanske var stål?

Har du testat med ovan nämnda?

Se mitt resultat i bilderna.

Med vänliga hälsningar

Heidi Ahlberg

Niklas
0

Jag har inte testat något men tänkte att rostfritt stål, särskilt syrafast, inte borde släppa ifrån sig något.

Det är svårt att spekulera kring din pianotråd. Kan inte pianotråd vara tillverkad av alla möjliga material som är rostfria men inte nödvändigtvis stål? Du vill ju ha ett material som inte reagerar med syre, glas eller värme.

Ställ frågan på Kermik iFokus. Det finns många duktiga där som nog kan ge förslag.

https://keramik.ifokus.se

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
Hahl77
0

#3:
Betyder syrafast att det inte reagerar med syre, glas eller värme?

Tack Niklas, jag skall kolla i den gruppen.

MVH
Heidi

Med vänliga hälsningar

Heidi Ahlberg

Niklas
0

#4: Syrafast betyder att det tål mer innan det reagerar, men det tål inte hur mycket som helst. Syrafast rostfritt stål används bland annat i båtbeslag som utsätts för vatten, värme, kyla och salt.