glas fusing material?
Nyfiken på att prova fusing!
Har en keramikugn så bara material saknas för att stilla kreativitetslusten.
Läste om någon som använde nåt som heter floating glas för att det är billigare.
Är det det och är det bra?
Vad ska jag annars enklast börja med?
VAR köper man billigast material?
#0: Hej
Jag har glas som jag tänker sälja. Vill du att jag fotar och visar?
#1: Hej
ja gör det och vad det är för typ. har förstått att de har olika brännkurvor…
Hej Snuffarkeramik,
Vad kul att du vill prova på glasfusing, Världens roligaste konstform!
Kolla in www.glasinsel.com, här kan du hitta lite allt möjligt.
När det gäller floatglas så är grundglaset, glasskivan, det som går att köpa hos exempelvis en glasmästare mycket billigare än konstglas som t.ex. Bullseye (coe90) eller System 96.
Jag uppskattar att floatglas ligger på ungefär 1/4 av priset för t.ex. Bullseye.
Själva färgerna som du sedan färgar in glasskivorna med, fritor/pulver, tycker jag ofta är dyrare till float än till Bulls, och inte lika bra, men generellt sett är det mycket billigare att jobba med float än med Bullseye. Två nackdelar med float är att det är svårt att hitta grundglaset, skivan, i olika färger, och när en väl hittar en leverantör så brukar det vara dyrare än Bullseye, nackdel nummer två med floatglas är att det sällan klarar så många bränningar, utan snabbt blir lite matt och tappar sin lyster till skillnad från Bullseye som klarar många bränningar. Floatglas-glaset görs inte heller från ett specifikt och exakt recept, från leverantör till leverantör, vilket kan generera olika viskositet i glaset (COE) och därför spricka.. Men nog om nackdelarna, Kör på, Float är en underbar värld.
Om du vill ha lite inspiration heter min Hemsida Loxboart.se
Skickar även med en direktlänk till sidan där du kan få lyssna på hur Floatglas kan låta, om det stämms i naturtonskalan:
https://www.loxboart.se/glas?wix-vod-video-id=1ae77891f7ad4aed8009c18822e3fd85&wix-vod-comp-id=comp-kztyfvu0
Lycka till
Med vänlig hälsning
Jon från Loxbo Art
#1: Hej Mumlin,
Vad är det för glas du vill sälja?
Mvh
Jon
#4: bullseye i olika varianter