Min glasugn verkar vara kass.
Hej,
Jag har en Evenheat Studio Pro 14 ugn som sedan en tid inte verkar komma upp i värme ordentligt. Jag ser det på glaset som inte blir full fusat som det skall. Jag har kollat programmen som är ok.
Jag har kollat volten in i maskin från kontakten vilket är ok (200 och i full 240). vi har kollat motståndet på ingångarna till elementen som verkar vara ok.(runt 8 ohm)
Jag har kört diagnostik men reläerna knäpper inte vid testet, däremot knäpper de vid igångsättning och körning av ugn. Jag köpte två nya reläer som vi bytte ifall de var trasiga men ändå kunde köra (vet inte om det ens går) Men det var ändå tid att byta dessa då de tidigare två suttit i över 6 år. (skall väl egentligen bytas med 2 års mellanrum om jag förstått rätt)
Jag får E-3 i error kod som säger att det antingen är relä problem, elementproblem eller ström in problem.
Men, jag hittar ingenstans som jag kan testa ifall något av elementen är dåliga(trasiga). Hur ser man eller gör man för att veta detta? Jag vill ju veta vilket av elementen jag skall köpa.
Tacksam för svar då jag är på väg att köpa tre nya element och det blir dyrt….
MVH
Heidi
Med vänliga hälsningar
Heidi Ahlberg
Hej Heidi,
du kan testa dina element genom att fästa en bit tidningspapper i varje slinga (när ugnen är avstängd och sladden dragen) och sedan stänga dörren och starta ugnen. Bara så länge som elementen behöver för att bränna bort papperna. Om alla papperna brändes bort, är elementen hela. Elementet, där pappret sitter kvar är trasigt och behöver bytas.
Kontakta mig gärna på info@art4fun.se om du har fler frågor.
Mvh
Patrik
Art4fun
#1: Tack Patrik, detta skall jag testa.
Vet du vilken temperatur som pappret borde brinna upp på? Tänker att om det kommer över 200 grader i ugnen så brinner ju pappret upp av ugnsvärmen oavsett om en slinga är kass eller inte.
MVH
Heidi
Med vänliga hälsningar
Heidi Ahlberg