Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1559 ggr
baggie
0

Vilken gas?

Ni som håller på med lampwork. Jag är sugen och bill börja med pärlor upptill min fusing. Men jag blir förvirrad, mer än vanligt. Vilken gas ska man använda ska det vara gasol?eller ska man blanda? som jag har förstått så finns det olika. Vilket är bäst?

Mvh Baggie

ann-t
0

Hej Baggie

Det berör på vilken brännare du har eller skall ha om du har en Vulkan eller en hothead då använder man gasol som man har till husvagnar och griller.

Minor bench burner eller Major då behöver man två flaskor en oxygen och en gasol.

Mvh

Anet

baggie
0

Hej ann-t!

Jag har inte köpt någon brännare ännu.Har funderat på att köpa ett startkit på cerama i Malmö nu vet jag inte riktigt vad det är för brännare dom har. Tänkte att jag måste höra mej för först.

Vilket som är bäst. Som jag har förstått så spelar det roll också påhur stora pärlor man skall göra.

Jagär amatör men vill lära mej och göra stora pärlor också .

Och vill inte behöva byta utrustning om jag nu lyckas lära mej. Samtidigt så ska jag ju klara av det.

Vilken brännare föredrar du?

Mvh Baggie

glasklart
0

Hej !

Jag har köpt Ceramas pärlugn med brännare. Till den använder jag en stor vanlig gasolflaska. En del tycker att man blir begränsad av pärlugnen allt eftersom kunskapen växer men vadå, då kan man bara ta bort själva ugnen, använda brännaren och köra för öppen låga :)

ann-t
0

Hej Baggie,

Jag lärd mig på en Vulkan ugn brännare köpt hos Uterm och jag har en hothead båda är jätte bra tyckte Vulkanen  känns väldigt säkra när man var ny börjare men tycker med en hothead brännaren man har lite mer rörelsefrihet man kan göra små och stora pärlor på båda två  . 

Mvh

Anet