Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 4379 ggr
Caruba
0

såg för att kapa tjockt glas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skaffade min glasfusingugn i somras och har kommit igång rätt så bra. Nu inser jag att jag saknar utrustning för att såga tjockare glas. När jag gick på kurs och vi provade att göra bilder i glas som kanske var ca 12-15 mm tjocka så användes en sågmaskin med diamantklinga (och jag har för mig att det var vatten som rann).

Är det någon som har tips på vad jag ska köpa och kanske var jag hittar det. Jag vill kunna göra större glasbilder och sedan beskära ytorna med en såg om det behövs. Jag har en väldigt liten ateljé och vill helst inte ha något stort, men det kanske bara finns stora sågar? Eller finns det någon bordsvariant för sågning? J

Väldigt tacksam om någon har tips till mig. Jag lägger med en bild som visar vad jag vill kunna skära i.

glasklart
0

Cerama har en såg. Taurus tror jag den heter.

mariatingsund
0

Jula har en billig variant, kakelsåg, men diamantklinga o vatten, funkar bra för glas, men det finns även som figursåg, kolla in Glasstar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Caruba
0

Tack så mycket för hjälpen med de olika alternativen. Det låter väldigt bra med en figursåg också. Jag får fundera över min budget lite.

Gott Nytt År!