Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 2668 ggr
EvaRittsel
0

Billiga diamantslipstift

Dimantstift finns en bra kartong på Jula för 299:- Sid 68 i katalogen! 50 stycken slipstift. För två år sedan kostade samma stift 499!121-400
Där på sidan finns också diamanthålsågar 3-pack till julens ljuslyktor! 59 pix  nr 013-021. Och små diamantkapar och hållare till dem.

mariatingsund
0

De hålsågar i diamant som Jula har är bara från 6 mm upp till 2,5 cm, det räcker inte till värmeljus. Jag upptäckte däremot en intressant grej, svensk uppfinning, sk. peragobläster. Det är som en trissa man fäster i borrmaskin och åstadkommer blästrad yta på olika material. De nämner inte glas, men visst kan jag tänka mig att det är användbart att matta ytan. Har någon testat?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Jag menar inte värmeljus. Detta är till för att borra hål i locken så attt jag kan trä in Panduros värmebeständiga oljelampshållare till mina julljuslyktor. Men det där med blästerns verkar spännande. Men i UJulas paket finns fin-fina trissor som ger blästrad effekt. Berätta mer!Glad

josa
0

Peragobläster, var det också på Jula man kunde köpa det eller? För det lät som en intressant grej.

Lena

mariatingsund
0

Japp, Jula. Bara skriva in som sökord, så ser du vad det är för något. vore kul att veta hur resultatet blir.

CarolineO
0

Va?? Jag har nog missat ngt… Sätter man hålsågen på graveringsmaskinen… eller vad det kallas för?  
Vad gör man till värmeljus?   Samt #2 Har du en bild så man kan se hur du menar?
Spännande!!

BjornC
0

Eva - skulle också gärna se dina julljuslyktor. Lyktor
är ju mitt största intresse, vad gäller glas! Inspiration
behöver man alltid.

Björn

mariatingsund
0

#5 Hålsågen sitter säkrare i en pelarborrmaskin, man kan ju inte hålla en liten gravyrapparat så stadigt så den ska klara en sådan hålsåg. Eva gör jättefina oljelampor med att fusa en skål och göra ett lock till som hon borrar hål i för veken.

CarolineO
0

Aha… då tror jag att jag förstår, låter som att det blir jättefint!!

eva, du måste sätta in en bild, så vi får se =0)