Slumpning - bok eller kurs?
Hej!
Jag har gått kurs i smycken i fusingteknik och har skaffat mig en ugn och börjat fusa dichroiska "glasblobbar". Nu funderar jag på om man kan prova slumpning av något litet föremål i ugnen (det är den mindre av PMCs vita ugnar, så jag tänker mig nåt i storleksordningen en ljuslykta för värmeljus), men jag har ingen aning om hur man gör… Finns det nån bra bok i ämnet? Eller borde jag gå en kurs? Kan någon rekommendera någon kurs i Stockholmstrakten?
Läs lite här i forumet och testa. Ibland blir det billigare att testa flera gånger än gå kurs och du kan ju alltid fråga oss. Oftast så måste man ju prova sig fram även om man går kurs… En sak att tänka på bara när du gör en form är att lutningen inte får bli för brant för den platta biten glas ska ju glida ner och kan inte åka rakt ner. Du kan ta ett gammalt rostfritt gods och måla på separator och du har en form! Loppis för en 10.

Hur brant är för brant? Kan man t.ex. använda ett decilitermått i rostfritt eller är det för brant?
Jag får väl försöka navigera runt lite här i forumet och bland artiklarna… Inte helt lätt när man kommer till ett nytt forumformat som man inte är van vid sedan tidigare :-)

Denna bok kan vara en stor hjälp för en nybörjare Ovnformet Glas.
Jag har en lilla HotBox med fönster. I den gör jag (förutom testar) smycken, små figurer, små fat och ljuslyktor. Ljuslyktorna som Drop-out. Alt samman upp till 10-12 cm.
Lycka till.
:-) Inge
Ja den bild ovan är en bra beskrivning och huvudsaken det finns en yta ovan där det finns plats för glas som kan glida ner i hålet för annars har ju inte objektet glas nog att täcka ytan innuti.