Gjuta glas i keramikugn
Hej!
Jag är keramiker och gästar här med en fråga efter tips från "mitt" forum Keramik i Fokus: Jag skulle vilja gjuta runda skivor som är ganska tjocka (cirka 40 cm i diameter och 5-6 cm höga). De får gärna göras i klart returglas och gärna bli lite bubbliga - det gör inget. Jag behöver 2-3 stycken.
1) Är det möjligt för mig att göra detta i en keramikugn (jag kan kontrollera brännkurvan bra och ugnarna är 200L). Är det då gipsform som gäller?
2) Om inte, finns det någon här i forumet som skulle vara intresserad av att hjälpa mig?
Vänliga hälsningar,
Anna
- Redigerat 2025-10-11 08:18 av AnnaLow
Hej Anna!
Att gjuta glas i en keramikugn är möjligt, men det finns några viktiga faktorer att ta hänsyn till:
Temperaturkontroll: Glas kräver en annan temperaturprofil än keramik. Glas smälter vanligtvis vid temperaturer mellan 700°C och 800°C, beroende på typen av glas. Du behöver kunna kontrollera temperaturen noggrant för att undvika att glaset blir för varmt och rinner över.
Formmaterial: Gipsformar kan användas för att gjuta glas, men de måste vara ordentligt torkade och förberedda för att tåla värmen. Det finns också specialformar för glasgjutning som kan vara mer lämpliga.
Ugnsstorlek: Din ugn på 200L bör vara tillräckligt stor för att gjuta skivor av den storlek du nämner, men du måste säkerställa att ugnen kan nå och hålla den nödvändiga temperaturen.
Bubblighet: För att skapa bubblor i glaset kan du experimentera med olika tillsatser eller tekniker, såsom att använda pulver eller fragment av glas som kan skapa luftfickor när de smälter.
Det kan vara en bra idé att börja med mindre tester för att justera brännkurvan och formmaterialet innan du gör större skivor.
Källor:
Om du behöver ytterligare hjälp eller vill samarbeta med någon, kan det vara bra att söka efter glasartister eller glasstudior i ditt område som har erfarenhet av glasgjutning.
Hej, det är en stor utmaning att gjuta så stora och tjocka glasskivor.
Olika glas har olika expansionskoefficient (COE). Detta innebär att glaset expanderar och drar ihop sig olika vid uppvärmning och nedkylning. Med retur glas vet du inte vad det är för glas och har de olika COE blir det spänningar och glaset spricker.
Vid en sån tjock skiva som 5-6 cm krävs en avkylningstid på flera dygn. Temperaturen borde ligga kring 1400-1600 då returglas är hårt och en gipsform tål inte så höga temperaturer. Formen bör vara i gjutjärn.
Stort tack för svar!
Hej Anna,
Jag tror absolut att du kommer fixa glaset i din ugn, så länge du kan kontrollera och hålla kurvans nedgång.
rent spontant tänker jag att det enklaste vore att hitta formar i rostfritt stål, lägga ett jämt lager med 5mm fiberpapper längs med formens innerkant, och sen är du nästan klar, då slipper du gjuta formar, som dessutom behöver gå några dygn på tork i ca 300 grader.. eller så bygger du en damm av fiberpapper och något som ger stadga utifrån dammen/formen, typ ugnsfasta stenar.
Avspänningen, anneal, är väldigt viktig.
Jag gissar att du vill upp till 840-860C, om du tänker använda floatglas, sen kan du gå ganska snabbt till 565C, och nu skjuter jag lite från höften, men där vill du nog stanna och låta glaset chilla åtminstone 12h, sen får du ta det varligt. Min senaste skulptur tog totalt tre veckor i ugnen (förvisso sluten form), först 4 dygn för att torka formen, två dygn upp till 860, hålla där tills glaset antagit eftersträvad form/karaktär, sedan två veckors nedgång.. Det mest kritiska skedet i hela projektet blir nedgången från 565C till 371C, och jag vågar inte lova något utan att veta mer specifika detaljer, men jag skulle inte gå ned snabbare än 4C/h -> 540, sedan från 540 - 8C/h -> 500, 12C/h ->470-- och så vidare tills du når rumstemperatur. Om du ger mig mer info kan jag kolla lite mer noggrant på kurvan.
Bubblor skapar du enklast med små bitar av oskönt toapapper mellan lagren glas, eller copparoxid.. Bakpulver ger kanske de finaste och klaraste bubblorna, men är väldigt reaktivt och kommer poppa när de "jäst" färdigt.
Kör på och prova dig fram.. dokumentation är en bra grej, så noggrant som möjligt.
Om du behöver så kan du maila mig på info@LoxboArt.se så får vi se om jag kan vara till någon hjälp.
Hoppas du får fealing
Jon