Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1574 ggr
virrirren
0

vart skall jag börja?

Hej på er alla !

Jag är helt grön på detta område.Men jag under ett tag köpt in glaspärlor och hängen.Gjort halsband av och sålt på marknader o mässor.Men nu känner jag att jag vill gå vidare ( har blivit kräsen) lära mig konsten att göra glashängen själv.Har förstått att det finns olika tekniker att tillverka hängen på.

Men vart skall jag börja?Jag bor på småländska landsbygden (det som en gång var glasriket) men här händer inte så mycket.Kan man ta kontakt med nåt glasbruk tror ni?det finns kanske någon här som bor i närheten av mig?

Tacksam för svar

mariatingsund
0

Jag bor närmast Växjö, vad jag hade förstått bor du någonstans  i Vetlanda-hållet. Studieförbundet eller andra bildningsförbund har säkert kurser. Om du har bil, kan du ta dig till växjö eller åt andra håll då det finns kurser inom fusing nästan lite varstans. När du är helt novis, kan jag bara föreslå att du spenderar på en sådan kurs, då umgås du samtidigt med andra som är intresserade av samma sak, och ser större ugnar och får förklaringar. Du kan också få mycket hjälp - förutom denna sida - om du ringer från länkarna till leverantörer och ber om råd. De gör allt för att sälja en liten ugn..  :-)

Önskar lycka till.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

johannaholub
0

Hejsan.

Om du bor i glasriket (det gör jag också, i Transjö utanför Kosta) så finns det bra kurser på Kosta glascenter, dels nybörjarkurser i flamework (pärltillverkning) som jag håller i men även smyckeskurs med glas och silver och även fusingkurser.

www.kostaglascenter.se

Sen träffar jag gärna dig om du bor i närheten av mig och berättar lite mer!

och det är ju fortfarande glasriket, eller hur!

[SharpMissy]
0

Det händer massor i Glasriket!

Jag har skickat dig ett mail, så får du veta mer!