Glas kapning!
Hej, hur tjockt glas kan man kapa rakt, är det bara att hålla på och bända längre tid eller finns det en gräns för hur tjockt glas man kan bryta itu?

Nja, det är nog bra om man skaffar sig en kakelsåg - vattenkyld - då kan du kapa skivor av glas som är ca 3 cm tjocka och det kostar dig ca 400 kr på Jula eller Claes Olson.

Tack för det svaret, jag har haft tankarna på en sådan!

Se upp. Sista biten MÅSTE man ta MYCKET varligt. SAnnars spricker det bort en liten bit och det blir "naggade " hörn!

Ok, då tar jag det lungt med sista centimetern eller? När man slipar glas med en sån där våtslip typ tormek men lite slöare 2850 varv i minuten (jula 251022), går det sakta och hur hårt ska man pressa glaset imot slipskivan när man för den fram o tillbaka?

Ta det mycket varligt! Du sågar inte- du slipar. Låt slipskivan få tugga sig igenom glaset i sin takt! Var mycket följsam. Trycker du får hårt så kan det spricka.
Med rätt verktyg och teknik går det utmärkt att skära upp till 10 mm glas med bra glasskärare! Runt är lite trickigare men går också.
Björn på UTERM

Håller med Björn. Var inte oroliga . Det funkar bra även om glaset är 10 mm tjockt. En rispa, vänd på glaset, kacka och vips - det delar sig.
Någon som ha tips på hur man lättast sågar ut mönster ur glas?
Tänk att jag har också funderat hur man sågar ut mönster. Är det en speciell såg.
Det finns en speciell såg till detta. Det går inte att sågar stora figurer men är bra för de mindre. Cerama har det.

Det finns sådana småsågar också, man får ta det varsamt med dem, själva sågbladet är en rund diamantbelagd cirkelband.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#11 den var ju cool!