färgdamm????
Har råkat på något för mig nytt!!
Har bränt uterms glasfärg 560 gr med rcpolja och det blir ett fint färgdam som går att torka av. Inte så att all färg lostnar utan bara ett fint damm.
Har någon en lösning på det hela
Miggen
Låter som det inte var något glasfluss i pulvret….
Det kan du ha rätt i.
Det är inte mina färger utan en elevs så jag ska kolla upp hur färgen är blandad.
tack
Miggen

Blev färgen blank efter bränningen? Om den är matt, då kan ju haft för låg värme och all färg brändes inte fast.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Dum fråga kanske, men hur mycket glasfluss ska man ha i "pulvret"?
Jo om du vill att det ska smälta ut ordentligt så mer än hälften och bli en kompakt hinna mindre. Alla ämnen är individuella så man får lära känna sina oxider och färgkroppar. Men 1/3 glasfluss kan väl vara bra att börja med för då blir det i alla fall utsmält ordentligt! Har gjort test, se foto, med de flesta oxiderna som jag hade hemma med olika bra resultat. Tog två transparanta och blandade alla med fluss och la mellan och gjorde en "testremsa" så nu vet jag vad jag har hemma.

Det beror nog på färgen också, och om du bränner glas som går att bränna i högre temperatur. I Bergdala har vi inte använt mer än en tiondel fluss på älgtallrikarna.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Helt rätt Maria jag pratade om oxider mest och sen är det ju trail and error som gäller! Hela tiden mycket error men det är kul att hitta nya färgämnen som går att kombinera. Porslinsfärger om det är det så ingår fluss ofta i dom beroende på märke.