Sprukna ugnsplattor
Hej,
Mina ugnsplattor går sönder (spriker rakt genom) i jämna mellan rum. Är det någon annan som har samma problem? Kan det ha med brännings kurvan att göra?
Hej, vid vilken temperatur brukar du öppna? Det är känsligt att öppna för mycket när det chockas i skillnaden ifrån rumttemperatur. Hur är din kurva eftersom du har en känsla för att det kanske är det? Louise

Jag har haft ugn sedan 10 år och aldrig en platta sprack för mig. (Knack knack på trä) Jag undrar om du torkar dem ordentligt innan du gasar på? Innan man tar en platta i bruk, ska man bränna den torr så all fuktighet som finns i plattan ska försvinna, innan du går upp till hög temperatur. När jag öppnar luckan för snabbare nedkylning då har jag en omgivningstemperatur på minst 30 grader, och inte fuktigt. Varje gång då ugnen var overksam några dagar och luften är så fuktig som nuförtiden, torkar jag återigen plattorna innan jag bränner glas.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hej,
Tack för svaren.
Jag brukar inte öppna förrän temperaturen är vid ca 30 grader. Rumstemperaturen är då kring 20 garder. Kan det vara därför?
Ibland har det hänt att jag har öppnat för snabb nerkylning men jag öppnar det aldrig helt, bara en liten glipa…
Plattorna torkar jag alltid när jag har lagt på separator men inte annars. Bränningskurvan är 300 grader i timmen upp till 540 och sedan max hastighet till 835 vid full fuse, max hastighet ner till 500, utjämning en timme och sedan 30 grader i timme till 420. Kan det ha med bränningen att göra eller är det för att jag inte torkar plattorna?

Du kanske haft ren otur. Jag tror inte du själv kan orsaka det med den kurvan och öppningen. Har du ringt inköpsstället och klagat?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Har det hänt flera gånger vid olika tillfällen? Funderar på hur du lägger plattorna när du packar ugnen om det blir spänning?
Jag har haft mina ugnen i 7 år och har bytt platta 5 gånger.
Dessutom köpte jag en ugn till för 2 år sedan med en jätte stor platta som är ganska tjock men även den har sprukit så det måste vara något jag gör fel. Jag har pratat med inköpsställen också men de säger att de har aldrig haft några klagemål.
Hmmm, spricker dom på liknande ställe? Vilken sorts material är dina plator? Och har du möjlighet att ta ett foto!
Det är ju viktigt att det är stöd runt omkring och att pelare står över varandra tills nästa nivå på hyllor. Funderar lite på om 300 grader i timmer är för fort i början och ska titta imorgon på hur min kurva är. Första gången du bränner, gör du inbränningskurvan på 50 grader i timmen då? Louise
Ja, de spricker på liknande sätt. Plattorna köper jag på Cerama, jag vet inte exakt vad det är för material. Jag ska försöka ta en bild nästa gång jag är i ateljén.
Jag brukar köra bara med en nivå och har satt palttorna på ett antal distanser för att luften ska cirkulera under för bättre och jämnare värme. Någon tyckte på Cerama att det kunde vara att jag går upp med max hastighet från 540 till 835. Men det är kanske så som du säger Louise att 300 grader i timmen är för mycket i början. När plattorna är nya så förbränna jag de alltid och då har jag 50 grader i timmen.
Ja bra då har du i alla fall börjat med att "bränna in" dom bra. Vi väntar på fotot.
Jag är nog inte rätt person att svara på detta för jag vet inte riktigt hur en fusingugn och dess plattor ser ut, men när det gäller keramikugnsplattor så använder man bara tre pelare som ställs i hörnen/kanten av plattan. Om man använder fyra pelare blir det spänningar i plattan och de spricker lätt.
Har själv använt plattor till keramik i 20 år och fusing i två år utan att någon har spruckit. Jag kör på maxeffekt upp till 1220 grader utan problem. Däremot snabbkyler jag aldrig ugnen som man ju brukar göra i fusing. Det kanske är det som är känsligt för plattorna? Bara en fundering från mej.
Hej,
Här kommer fotona på två olika plattor. Den sista som har sprukit har 4 st pelare under. Det är kanse så som LenaStina säger. Jag får kolla det.
Har en annan fundering när det gäller snabb kylning. Jag brukar snabb torka plattorna när jag har strukit på separator, då går jag upp till 240 grader och sedan öppnar ugnen för att fukten och ska ut och snbb kyler plattorna så jag kan sätta in glaset. Det är kanske därför plattorna spriker? Hur snabb torkar ni era plattor när ni har lagt separator på?
För skoj skull kollade jag vad jag har fått det där med 3 pelare ifrån, och det står faktiskt både i Cermas och Cebex katalog där det handlar om plattor och pelare. Kolla däri om du har kataloger från dem. Det stod dessutom att man kan ha något extra ändstycke för att förstora pelaren så att belastningen fördelas över en större yta.
Att öppna ugnen vid 240 grader tror inte jag är något problem. När jag bränner keramik öppnar jag ugnen helt och hållet vid 200 grader, och jag bränner kanske två gånger i veckan så den temperaturchocken utsätts de ju för ganska ofta.
Ja, personligen så kör jag ju med försiktighetprincipen och tänkar att all påfrestning är påfresande. Låter det svalna ner till rumstemperatur, målar alltid på separator dagen innan och självtorkar, och jag öppnar ju skröj av keramik ett par centimeter för att långsamt svalna. Funderar på om du har ojämn botten i din ugn så att det blir en spänning eller om pelarna är olika höga. Det är inget som är uppenbart fel. Vi får klura vidare. Hur tjocka är dina plattor?
Tack snälla för alla svar.
Jag har lite olika tjocka plattor den tunnaste är ca 1,5 cm och den tjockaste som nu också har fått en sprika är ca 4 cm.
Det här var en svår nöt och knäcka men vi kan ju helt klart konstatera att något i alla moment beror det på…..Vad har du för ugn? Bränner den jämn värme överallt? Hur förvarar du dom när du inte bränner? En bild hur den ligger i ugnen så kanske man får en känsla….Ge inte upp vi kommer att få till det!
Kanske är jag överdrivet försiktig, men jag låter mina plattor lufttorka över natte. Dagen därpå förbränner jag dem till 240 grader. Sen öppnar jag ugnen vid ungefär 100 grader. Har jag skyndsamt värmer jag först plattorna i bastun till 40 grader. Då ser man hur fukten kryper fram och när plattorna är bastutorkade så förbränner jag dem samma dag.

I min lilla fusingugn är det två klossar bak och en i mitten fram, dvs tre punkter som plattan vilar på. Jag tror det ligger något i det rådet om att det annars skapas spänningar.
Hanna
Ja det där med att det ska bli för mycket, ja menar vi som bränner keramik gör det upp till 1260 grader med fyra stolpar eller tre så det känns mer som det här med tempen. Men och andra sidan så öppnar jag dessa ugnar vid tre hudra när jag skröjat, ett par centimeter och låter det svalna….. Det är mer glaset som inte tål att man öppnar för det spricker om det svalnar ojämnt.
Jag har 3 olika ugnar men jag bränner bara i 2 av de det ena ugnen är ifrån Cerama och det andra frpn skandiaovn. I det ena har jag den tunnare ugnsplatan eller rättare sagt 2 st halv plattor och de står på tre punkts klossar. I den andra ugnen har jag en stor tjock platta som står på sex st klossar.
Jag har rätt många olika plattor och de jag inte bränner står lutade på högkant vid bordsbenet.
Jag har haft lite problem med fusing i den större ugnen, det blir inte riktig fusad och får ofta defivt på glasen, så jag har precis haft en elektiker som har kollat värme fördelningen på alla elementen och inte har hittat något fel.
Jag gjorde att test i min ugn med decimeterstora plattor transparant i alla hörn och på mitten, högst upp, längst ner och på mitten, har en keramikugn. Det blev inga märken någonstans och det hade synts tydligt då om den läckte in luft i något hörn. Men jag har keramikugn, är din glasugn!
Jag förstod inte riktig vad du testade..
Jag har en glasugn, toppmatade, sådana med värmeelementen i locken.
Ok då har vi olika ugnar. Jag menade att med mitt test så ser jag om min ugn bränner lika över allt i hela ugnen och då mina element är på sidan med dörr fram så är det ju om det läcker ojämn värme för glset. Det var det inte nu utan mycket bra jämnhet på alla tester.
Nej det lutar åt att det är teperaturväxlingarna eftersom det blir samma sak i båda ugnarna….
Ja, jag tror också det kan ha med tempraturväxlingen att göra. Jag får helt enkelt vara mera försiktig med tempraturen.
Tack alla som har engagerat er i mina plattor