Rostfria bunkar och keramikskålar
Tack för svaren jag fick innan jul om upp-och-ner-vända rostfria bunkar. Rotade i mitt och min mammas kök och hittade två stycken. Nu har jag testat och det blev hur bra som helst……..med mina mått mätt i alla fall. Men bunkarna blir sej aldrig lika igen.
Nästa fråga kommer nu: kan jag dreja keramikskålar och fusa innuti dem? Alltså ganska vida skålar/fat som jag gör små hål i botten så att luft kan komma ut, bränna dem i ca 1200 grader och sedan pensla separator innuti. Om nu glaset krymper mer än keramiken borde det ju funka, eller tänker jag fel?
Det kan du absolut göra. Skröja bara och om du tar en hög skröjtemp så blir den hållbar utanför ugnen men tar du lite lägre skröjtemp så tål den fler bränningar! Du brännar alltså bara mellan 900 och 950 grader. Stora fomar några hål på lämpliga ställen i botten.
Fusa skulle jag göra först och sen slumpa i formen efteråt annars så glider dina mönsler omkring och kan bli en förtjockning i botten.
Jag använder lite fel ord…..jag menar ju slumpa. Är inte så insatt i glas-vokabulären. Men jag har köpt "Ovnformet glas" på ad-libris som någon tipsade om. Den verkar väldigt bra, men då blir det danska ord jag lär mej istället
.
Bra att du skrev om skröj-tempen. Det visste jag inte att det blir skillnad på hållbarheten på det sättet. Då är det ju bättre att bränna den i den lägre temperaturen. Tack för hjälpen!
Den blir olika porös och det är anledningen till skillnad. Lycka till!

Om du - eller andra - har behov av översättning eller förklaring av danska ord eller beskrivningar går det bra att skriva till mig.
:-) Inge
#4 Vad bra att kunna få hjälp. Det går förvånandsvärt bra att förstå, lättare att läsa än att lyssna tror jag, men vissa ord går inte att gissa sej till. Jag återkommer om jag kör fast.