Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett13-köpes-säljes
Läst 2786 ggr
mariatingsund
0

folieplotter

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

Nu har jag beställt en folieskärare, så jag får hoppas att jag får jobb också så jag kan utnyttja det och pengarna kommer igen.

EvaRittsel
0

Kan du göra loggor till t ex 125 kvadrat som jag kan blästa på glas? Och mina kinesiska tecken så jag kan scrfeena dem på faten? I så fall blir jag gärna kund till dig!

mariatingsund
0

Kommer jag igång så, men man är alltid osäker hur lång tid det tar att lära sig ett nytt dataprogram, i detta fall adobe illustrator, med vektorisering o så. Resten är väl småpotatis.Generad Jag har inte ens fått maskinen, men självklart är det meningen att jag ska göra dekaler, och är någon  intresserad, visst kan jag göra dem. Men jag får inte försumma mina andra beställningar pga detta, så jag får skapa balans i min tillvaro.Glad

lotta2
0

När du har fått ordning på maskinen och fått in vanan, så hör av dej för jag skulle också vilja ha en del gjort om du vill ha mer extrajobb… Skrattande

Synd att dom är så dyra maskinerna, man skulle ju vilja se om det är något för en först innan man investerar själv. Det är ju en del nytt att lära sej också. Lycka till ! Och berätta hur det går för dej!

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo, jag tänkte också likadant, tänk om jag är för dum för att lära mig nytt? Och investera all den tid för utbildning, inte tala om pengar, när nu man inte har någon annan inkomst. Ibland är det en hårsmå skillnad mellan modighet och dumhet. Men men. Jag ska fortsätta skriva i samma tråd om, hur det går, så ni kan följa det med största intresse.Glad Om jag klarar mina egna dekaler, då gör jag väl andras också. Men lägg märke till att det finns två maskiner, ena skriver ut på en styvare vinyl, det jag köpte, och den andra fungerar med UV-ljus och kemikalier, som kanske skulle kosta 100.000, så jag avstodHemlis Med det sistnämnda kan man göra komplicerade och små motiv, men vinylen räcker bara till enklare och större. Typ japanska tecknen går säkert jättebra, med inte den som jag bifogar bild på. Ni förstår säkert skillnaden, även om ni aldrig har sett hur maskinerna ser ut.

minx
0

Men nu vill jag veta allt… kan man ha användning av folieskärare när man fusar eller gäller det bara blästring?? Jag har en hemma som jag nu klurar på om man inte skulle kunna använda till nått i smyckestillverkning.

Finns det tex enfärgade dekaler som man kan fusa??

mariatingsund
0

Det finns ju olika sorters plotter, min skär enbart, utan färg. Alltså ej användbart till smyckestillverkning. Jag använder det endast till blästring.

minx
0

den jag har skär bara åxå men jag undrar om det finns ngn typ av enfärgade ark som man kan använda i smyckestillverkning som man kan skära ut mönster i?

irode
0

Man kan få Dicro-papper i olika färgar, som det går att klippa och skära i. Och lite tjockare fusible paper.

Jag använder ofta Dicro papper i mina smycken och klippar eller stansar med en hand punch.

Rainbow färget Dicro papper på svart/silver-iridiserende:

irode
0

En annan svart silver med röd och blå/grön färget Dicro papper:

:-) Inge

minx
0

Så himla läckert!!!
Vart köper man dicropapper??

irode
0

Tyvärr har jag inte hittat det i Sverige eller Danmark ännu.

Jag har köpt mitt hos http://www.delphiglass.com/fusing/fusible-paper/ men har hittat ut av att deras leverantör (producenten) är http://www.glasshopperpatterns.com/products.asp?cat=8 , så dom vill jag köpa hos nästa gången. 

josa
0

mycket läckert med detta dicro papper. Men då klipper du eller skär ut pappret och lägger det sedan på svart dicroniskt glas, eller?

irode
0

Dicro papperet är ett tunt lager Dicro på ett lager tjockt papper. Man klippar/puncher/skärar sin figur ut från papperet.

Figuren lägges i sin tur i vatten tills det er blött och det tunna Dicro-lagret dras över på den glasbit, det skal vare. Om man använder vanligt glas kan man lägga det överst eller emellan två lager som man vill. Det bitar inte på iridiserande glas utan man måste lägga ett klart lager ovanpå.

Jag har lekt lite med att lägga Dicron på iridiserande glas, bränna in biten, repa mönster i Dicron och så sedan svetsa ett tunt lager klart glas ovanpå. Det ger en fin effekt.
Nallen sakner ena armen för att den var för lång tid i vatten. Ett annat sätt att göra effekter.

Bästa effekten får om glaset under Dicro är mörkt eller opakt. I ljust transparenta färger syns det inte så mycket.

Titta gärna på min hemsida - 'Glas smykker' och 'Glas fusing' för att se några av mina Dicro-alster. Och välkommen att fråga om där är något att undras på ;-)

josa
0

Nu har jag kikat på din hemsida Inge. Mycket läckert med detta dicropapper och mycket fina alster du gör. Jag blir så sugen att prova på.

Lena