gått en smyckeskurs
I helgen har jag gått en smyckeskurs i glasfusing. Superkul, det var bara så jättekul. Verkligen något att rekommendera.

Ja det är enkelt och ger så mycket. Men jag tycker det är lite pilligt med smycken. Monterade ni smyckena efteråt?
Jag gillar pillriga saker. Jo, vi fick både montera smyckena efteråt och pröva lägga in silvertråd i en del. Jättekul och så spännande att sedan få se hur det förändrats i ugnen.
Var gick du den kursen??
Kul! Det ger alltid nya infallsvinklar för det mesta och man hittar en ny väg att spåra vidare på!
Ja, man får så mycket nya idéer som man skulle vilja prova. Smyckena vi fick göra var av dichroniskt glas, men jag skulle vilja prova lite annat glas också.
Problemet är att jag inte har någon ugn,men det kanske kommer så småningom.
Det finns en ugn som man kan bränna glas i Micron.
Har en själv & gör Glasfusing smycken. Fastnade för detta också efter att jag gick en kurs i glas fusing.
Var gick du den och vad kostade det…? Jag behöver inspiration !
Jennie
Jag har gått kursen i Boden, det finns kurser lite överallt. Gå in och titta vad studieförbunden på din ort har att erbjuda. Det finns ju sedan andra kurser som inte studieförbunden har, kolla om du har någon glaskonstnär i närhet, ev. så kanske dom erbjuder någon kurs.
Kursen i sig tyckte inte jag var så dyr, sammanlagt med material gick det på ca 1000:-.

Om ni tittar på min hemsida så ser ni hur mikroinsatsen ser ut, Den fungerar jättebra tilll både silverleran och att fusa glas.
www-folkare.com
hur funkar den egentligen? Hur bliravsvalningen i en sådan? Hur stor är den, ungefär hur många smycken får plats?

Man bränner ett smycke i taget och efter en liten stund så tar du ut insatsen, lyfter på locket och kollar att det är fusat, sätter på locket igen och öppnar INTE igen förrän det är rumstempererat (ca 5 tim) Det är bus enkelt !!

Det låter helt otroligt! :) fusa i micron . Vad kostar en sådan insats ?

den kostar 1000:-, jag hade oxå svårt att tro på det först ,men jag lovar det fungerar jätte bra till glas.

Smyckesglaskursen Josa har gått är speciellt ihopsatt av mig, div just den finns inte någon annanstans. Glaskurserna skiljer sig åt beroeende på lärare-tid-utrustning och vad för glas man undervisar i.. i detta fall var det dichroniskt smyckesglas.
Tack Nenne! Smyckesglaskursen var mycket givande och jag rekommenderar den varmt.
Självklart är det ju så att kurserna skiljer sig åt beroende på upplägg, innehåll och lärare o.s.v.

Största mått på smycke det ryms i detta underverk? Cirka hur lång tid ska detta vara inne i mikron (Undrar om det är en energibov) och hur funkar det egentligen (hur kommer det sig att det blir så varmt inuti? Hur uppnår man den rätta temperaturen? Om inte avsvalningen går kontrollerat, kan smycken få den dimmiga ytan vi talade om i en annan tråd. Ser man temperaturen på locket?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack själv Josa det var kul tykte jag med, det blev så fantastiska glas och det är lite det som är kul med kurs att få se så många olika :) det är som julafton varenda ggr *s*.
Jag med är väldigt fundersam ang microgrejen… skulle också vilja se en vetenskaplig test på det. (Jag är väldigt petig ang hållbarheten)

Många frågor, jag tar dem en och en,
du kan göra ett smycke som är ca 5-6 cm
Tiden är ca 3.4 min lite beroende på din mikro. Det är en speciell meläggning innuti som gör att det blir tillräckligt varmt den blir inte speciellt varm på utsidan så det är inga problem att lyfta ut ugnen och kolla att dit smycke är färdigfusat och som jag skrev i #11.
# 17vetenskapliga tester i all ära men jag föredrar alltid att prova själv och inte bara gå på andras tester, jag vet att det fungerar och att glaset blir helt riktigt fusat om du gör rätt och det har inte blivit några hinnor på glaset.
Jag har sålt bra många ugnar nu och mina kunder är jätte nöjda och tillverkar smycken för fullt nu till julhandeln .
Smycket i mitt fotoalbum är gjort i mickron
Det är ju så noga med att temperaturen ska gå upp eller ned i en viss hastighet och stanna ett tag på vissa gradtal när man använder fusingugn för att inte glaset ska spricka i framtiden. Vad innebär det med microinsatsen?
Det låter ju fantastiskt att kunna göra saker i micron, det innebär ju att man kan testa en smyckevariant enkelt.

Ja visst är det konstigt!! men jag tror att det är så att det fungerar bara för att man inte gör så stora saker det skulle nog inte gå att göra typ ett fat på det här sättet.
När jag gör smycken i smyckesugnen så kör jag upp direkt till 800 grader öppnar luckan så temp skunker till600 grader sen stänger jag, så det är inte så känsligt med smycken som med stora grejor.
Men du har helt rätt i att det är behändigt att prova nya saker i det går fort och man behöver inte ha dåligt samvete för att man inte fyller hela ugnen.
Jag låter nog lite påstridig kanske, men det är bara för att jag VET hur bra den är och vill bara dela med mig av det.

Nja, om man fusar ett smycke på 4 minuter och får vänta 5 timmar innan man får plocka ut det, då har man ju dötid en hel del. Visst kan JAG göra annat under tiden, men jag tycker nog det passar bättre en större ugn, så man har lite flyt. Jag tycker också att det ser lite obekvämt ut att placera glasbitarna rätt, och så ska man flytta in och ut, …alltså jag är lite tveksam. Men visst kan jag tänka att en hobbyare har jätteanvändning för en så liten grej.

Naturligtvis är ugnen tänkt för de som har glasfusing som hobby,
När du fusar dina saker i en fusing ugn så tar du väll inte ut dem på en gång antar jag, glaset måste få en långsam avkylning annars spricker det oavsett vad du andvänder för ugn

Självklart, men för egen del tror jag är bättre när man har ett gäng som jag får ut på en gång, då kan jag efterarbeta också på alla på en gång, då blir det ju mer ekonomiskt. Jag jobbar ju med glas och bara med det, så jag tänker på ekonomin med andra ögon.
Det låter ju fantastiskt och jag blir riktigt nyfiken på hur det går till? Det finns ju ingen vätska eller fett i glaset som kan värmas upp!
Louise

Ja visst är det fantastiskt, jag andvänder mikron mycket när jag har fått hem nytt dichroiskt glas och det är någon bit som jag vill prova hur det blir, då är insatsen helt perfekt, jag ser ju resultatet efter ett par minuter (man ser resultatet under den lilla stund du öppnar locket och kyler ner till 600 gr).
det är en speciell beläggning innuti insatsen jag tror att det är den som gör att det funkar.
om du tittar i mitt fotoalbum ser du ett silverlerasmycke, både glasbiten och sedan hela smycket är gjort i mikron bilden är inte så bra men du kanke ser lite i alla fall.
Kanske ska tilläggas att smycket är gjort i sommras och det har inte spruckit än;)

En sån här liten ugn har jag också. Den är perfekt att testa ideer med. Jag har dock en separat microugn till den, för att jag inte ids torka ur hushållsmicron varje gång. Det blir ju någon form av utsläpp och man kör ju med fiberpapper på botten. Avspänningstiden blir kort ca 20-30 min och det beror ju på liten ugn och litet glas. Vidare kan man inte köra för tjockt glas, max 1 cm skulle jag tro. Men den är superbra !! 

Ni som är intresserad av att se vad man kan göra i mikron kan kika in på min hemsida www.folkare.com om man scrollar ner på den sidan som mikroinsatsen är så finns det tre ex på smycken som är gjorda i insatsen.
Visst kan man bränna silverlera oxå i den ugnen?
Ja det kan man.
//Pia

Jag har en del funderingar ang. att fusa i mircon. Jaghar en artbox till silverleran. Lägger man bara glaset på brännpappret direkt??
kan man bränna silverlera och glas samtidigt???

Du lägger glaset på brännpapperet direkt och du kan bränna glas silver ihop

http://images.delphiglass.com/manuals/195780.pdf
Där finns en manual för ett annat märke av microugn och där står det att man INTE får öppna ugnen förren efter 30 minuter. Men det verkar åxå som att det är klart då. Alltså man behöver inte vänta i 5 timmar.
Ni som har hållt på en del hur gör ni?? Jag har en artbox och tycker att instruktionerna till den är lite luddiga.

Jag läste instruktionerna i din länk och det verkar som om dom har dubbla budskap, om du skrollar längre ner så står det att det tar 50 min innan du kan ta ut dit smycke.
Jag är tror nog inte att det är någon skillnad på de här båda boxarna (jag tycker dock att den är väääldigt lik Art Boxen som är patenterad) när jag har rekomederat 5 tim innan man tar ut smycket så är det för att det ska vara rumstempererat innan du tar ut den från boxen det är för att glaset ska hinna spänna av det momentet har alltså ingenting med boxen i sig själv att göra. Att man öppnar och tittar att glaset är klart gör man för att få ner temperaturen till ca 600 gr fort, (varför man gör så finns det nog någon annan här på forumet som kan förklara bättre än jag) det ärkankse inget man vill säga i en bruksanvisning på nätet det är ju faktiskt rätt så varmt i burken. I USA blir de nog stämda ganska så omgående om någon bränner tassarna.
I de ugnar som jag säljer så finns det svenska besrivningar på både glas och silverlera.

Tusen tack för svaret. Nu ska jag testa min artbox till glasfusing i veckan. Ska bli riktigt spännande att se hur det funkar.
Vilken effekt har du på micron?? Full effekt eller?

kör först på lägsta effekt i ett par minuter för att glaset ska hinna med, sedan är det full effekt i ca 3-4 min du får testa jag har lägsta effekt först för att glaset ska hinna med går det för fort så kan det hoppa åt sidan .

Hej! Hur hög är denna "magiska" box? Hur höga saker kan man ha i den? Funderar på om det inte borde gå att emaljera sitt silver i den…

den är cirka 10 cm hög :)