Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1941 ggr
enterx
0

Har just köpt en fusingugn...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upptäckte detta forum förra veckan. Har hittills hållt på med blyinfattningar men har en fusingugn på beställning som jag ska hämta om två dagar. Det kommer antagligen att bli ett jättejobb att sätta sig in i hur allt fungerar och jag har tusen frågor eftersom jag aldrig sysslat med detta förut. Tänkte börja testa på floatglas.

Vad jag just nu söker är en UV-lampa så man kan se vilken sida som är vilken på floatglasen? Det är ju bra om man lite senare kan använda den till UV-lim också. Kan någon hjälpa mig?

EvaRittsel
0

Gå till Claes Olsson och köp en billig Discolampa för 80 pix. Den är superbra! Sätt den i en vanlig armatur och du har en fungerande UV-lmapa. Sen tycker jag inte man testar med UV. Man testar med att xdroppa vatten på glaset. Där det krymper är det tenn och där det inte krymnper kan man måla på. Och är tennsidan nedåt blir inte din design dimmig dvs att floatglaset kristalliseras.

Annika_Larsson
0

Nej, Claes Olssons discolampa duger tyvärr inte till att kolla vilken sida som är tennsidan. Man måste ha rätt frekvens på UV-ljuset. Vi har testat många UV lampor och -lysrör men de fungerar inte. Bara den dyra lampan som  t ex Uterm och Cerama säljer ger tydligt blått sken när man lyser på tennsidan. Särskilt om man håller den vid kanten på glaset syns det bra för då lyser hela kanten blå.

Jag tycker att det är svårt att bestämma med vattendroppe men det går kanske att träna upp sitt öga. För mig blir det rätt i ca 50% av fallen… med lampan blir det 100% rätt.

enterx
0

tack för svarenGlad

enterx
0

Jag tror att jag med vattendroppar kan avgöra vilken sida som är vilken nu. Tackar för detta.

Kan jag använda UV-lampan jag köpte på något sätt. Är den inte för svag för att limma med? Köpte lampan på Claes Olsson.

EvaRittsel
1

Sätt på dig gummihandskar - tunna. Känn efter vilken sida som är len = tennsidan - och vilken som känns sträv = glassidan. Ett eneklt sätt. Billigarare än UV-lampor…

brillanj
0

Nu blev det väl ändå fel. Om man drar t ex långfingret mot glaset  olika sidor så brukar tennsidan vara den som är lite strävare och glassidan lite glattare. Först känns de ganska lika, men med lite träning känns en klar skillnad. För att var ännu säkrare, gör även vattentestet. Det är därför vattnet bryts/rinner ojämt på tennsidan, för att den har en struktur.

/Birgitta

enterx
0

Har nu köpt en "dyr" UV-lampa hos cerama. (Blev galen på att stå och kolla vattendroppar.) Fick med intruktioner på vad man ska titta på för att se tennsidan.
Det är bara det att jag kan inte se någon skillnad. Jag har glas från olika leverantörer och har checkat alla. Jag har en tennsida, detta vet jag eftersom då jag vänder glaset fel i ugnen så blir glaset ej klart utan dimmigt.

UV-ljuset lyser lika starkt från båda sidor av glaset, jag ser en dimslöja som är lika stark från vilken sida jag än lyser. Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan inte fortsätta jobba förrän jag löst detta!!!!!!!!!!

Annika_Larsson
0

Det är lättare att se effekten om det är mörkt i rummet. UV-lampan behöver ha nya bra batterier för att fungera effektivt. Håll UV-lampan ca 1 dm från glaset undersida och för den närmare glaset så ser du en blågrå ruta på glaset om tennsidan är neråt där du har lampan. Men håll lite snett så du inte tittar i UV-lampan för den är inte bra för ögonen.

minx
0

Oj jag hade ingen aning om att det fanns olika sidor på ett floatglas helt plötsligt fick jag svar på en hel del saker. Har även system 96glas  två olika sidor?