Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4230 ggr
Hubert
0

Blankning

Hur gör ni Er kurva när ni "blankar till" ett fusat glasfat efter slumpning gjort av bullseye? Det kan ju bli lite piggar eller märke efter en lite slipning.

HannaBroberg
0

Jag har gjort det ett par gånger och då haft 650-700 grader och att den ligger i sin slumpform. Som vanligt 250gr per timme upp till 520 sedan snabbt till topp, bara en minut och sedan ner till 520 och minst 90 minuter därefter ner max 30 gr/timme ner till 380gr.

Man får inte gå upp för högt eller ligga kvar för då kryper det slumpade fatet.

Hanna

Hubert
0

Hmm, ja men det tror jag inte är vad jag är ute efter för jag har för mig att man kan gå till 400 - 500 grader för att få till en blank yta överallt inte bara på ovansidan…..kanske ute och cyklar!

HannaBroberg
0

Glaset är för hårt vid den temperaturen. Eftersom det blir varmare i ytterkanteerna först så kanske det räcker med runt 500 för att blanka dina slipningar, men du måste ändå plocka ner och spänna av om du värmer upp det så pass mycket.

Hanna

irode
1

Om man läser detta dokument från BullsEyes http://www.bullseyeglass.com/pdf/technotes_tipsheets/TechNotes_04.pdf

på sida 3 är 677°-732°C för FirePolishing - men om man har glaset för lång tid inom temp.området riskerar man devit.

Själva har jag upplevt att mina alster blir blanka av slumpingen, så jag slippar innan slumpning.

:-) Inge

Broarp
0

Hej!

Jag slipar och fusar på nytt om jag måste slipa glaset.

När jag (blankar glaset) vill tackfusa något mindre (tunt) inslag av gjutet glas på det fusade glaset då bränner jag det i 760 grader.Efter det slumpas jag

Hubert
0

#5 Hej, när du bränner om till 760, har du då glaset stående på plattan utan form?

Broarp
0

Hej!

Jag har glaset liggande på vanligt sätt som när jag fusar.

Jag bränner alltså glaset två gånger. Först i sedvanlig 830 grader, sedan i 760 gradet för att uppnå blankning och reliefeffekt

Hubert
0

Men innan slump…..

Broarp
0

Ja efter att ha fusat 830 grader och sedan 760 grader, så slumpar jag glaset

HilmersEva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på med ett handfat. Har gjutit en platta ca 2,5 cm tjock och 40 cm i diameter. Jag har slumpat den och nu vill jag slipa och polera kanterna. Jag vågar inte blanka det i 760 grader då riskerar jag att det sjunker ihop av tyngden och blir för grunt. Har börjat slipa och polera lite med hjälp av diamantslip och gummitrissor på min Dremel. Det fungerar hjälpligt men tar väldigt lång tid och jag vill ha det riktigt blankt på kanten och utsidan. Har ni några tips.

sarkim
0

#10 Du kan antingen slumpa den igen efter du har slipat den eller sätta in den och gå upp till ca 610 grader. Jag har den rätta brännkurvan i ateljén. Återkommer så fort jag har varit där …

sarkim
0

Nu har jag "fire polising" kurvan:

200 grader / tim upp till 650, håll ca en timme snabbt ner till 500, håll ytterligare 1 timme (längre för tjocka alster) och sedan 30grader /timme ner till 400 och sedan låter ugnen svalna av sig själv

HannaBroberg
0

Handfatet kommer troligen att mjukna under den timmen i 650 grader och falla ihop. Jag tycker att du ska gå till ett glasmästeri eller en annan firma som kan hjälpa dig att slipa blankt med korkband Särskild maskin som har vattenkylning för att glaset inte ska spricka underslipningen.

Hanna

HilmersEva
0

Jag vågar inte köra det i ytterligare en bränning för "fire polishing" 650 grader skulle ändra formen. En annan risk med ytterligare bränning är att brännkurvan som får gå mycket långsamt både upp och ner, skulle det krångla med strömmen är det kört, det spricker. Jag har varit i kontakt med några glasmästeri men deras maskiner är konstruerade för att slipa raka glaskanter som på t ex speglar. Det verkar som om jag får polera på med de hjälpmedel jag har. Nu har jag kommit en bit på väg men det kommer att ta tid. Jag lovar att ladda upp en bild på handfatet när det är klart.

Eva

Hubert
0

Glaset kan tåla upp till 6 gånger tror jag det är men formen förändras möjligen om din inte ligger i formen men har du problem med din ström så känns det ju som om du måste prata med en elektriker?  Plerar du utanför så behöver du vattentillförsel för annars spricker det.

Det jag hade för mig att jag sett var en kurva som mjukade upp utan att demolera form men ändå tar bort den matta ytan som kan bli efter slipning av t ex en vass pigg.

mariatingsund
0

lägg märke till att lägre temperatur och lång tid uppnår samma effekt som högre temperatur och kortare tid. I alla fall vid varmpolering.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo