Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett06-glasmålning
Läst 3455 ggr
majo
0

Färg till glas

Hej!

jag har fått massor av olika färgpigment som använts till porslinsmålning. Kan dessa användas på något sätt till glas och i så fall hur? Jag fusar både Bulls Eye och floatglas i glasugn. Tacksam för tips :-)

Mari

HilmersEva
0

Hej! Du kan använda färgpigmenten tillsammans med floatglas. Det var längesedan jag prövade men jag har för mig att jag bara rörde ut pigmenten med lite vatten alternativt mjölk. Dessa färgpigment kräver högre värme upp runt 830- 840 grader. På BullsEye tycker inte jag man ska använda dessa pigmenten, det är så fint som det är. Det blir inte riktigt samma som på porslin, du får pröva dig fram.

Hälsningar
Eva

Hubert
0

Japp, och för att få det och smälta ut bättre så kan du blanda i glasfluss, inte samma sak som till porslinsmålningen fluss, och vissa fäger klarar ju inte av högre än 800 för att dom brinner upp så då kan du sänka. På Bullseye fungerar det i alla fall.

majo
0

OK :-) då ska jag prova mig fram lite, tack för svaren!

miggen
0

jag skulle inte rekomendera att använda porslinsfärg på glas. Den kommer att kracka och det blir super vassa glas fragmernt av detta.

Miggen

majo
0

OK…det lät ju inte bra Miggen…vad händer om jag lägger det emellan två floatglas? Nån som vet?

Mari

Hubert
0

# 4 Jag har lagt det mellan två bullseyeglas och det har smält ut. bra. Ingen synbart av det som du beskriver. Det viktiga är att ha glasfluss som tillsats dvs något helt annat än det fluss man lägger i färgen vid porslinsmålning. Kan det vara det som är skillnaden när du och jag har användt pigmenten?

miggen
0

Jo så kan det vara samt att om man bränner mellan glas så blir ju yttan kapslad från två håll. Men jag skulle allafall inte använda porslinsfärg som dekorationamålning på glas eller glasfat eller liknande. Det beror lite på om man ska bränna upp till porslinfärgens topp temp ca 800 grader. Tar man upp glaset till detta talar vi ju som  regel om fusing.

Miggen

minx
0

Jag fick hem idag en hel uppsättning med färger för fusing. ( små flaskor med munstycke)

Finns att beställa på delphiglas i Usa och jag ska testa de så fort jag hinner. Berättar gärna vad jag tyckte om de här i tråden efter det.

majo
0

Gör gärna det minx :-) jag ar kollat på deras sida lite, blir frakten dyr därifrån?

minx
0

inte om man beställer allt annat än glas.

Jag beställde en hel del grejjer och frakten gick på cirka 300 kr. ( plus moms och tull)

Köpte bland annat deras photopapper för laserskrivare. Ska bli spännande att testa.

mariatingsund
0

glasfärg är ju pulvriserat glas med pigment. Porslinsfärg är något helt annat. Det går väl bränna, men det blir inte ett med glaset utan bildar en "emaljliknande" yta. Glasmålningsfärg kan man inte gå upp i temperatur hur högt som helst, och porslinsfärg tål högre temperaturer, så det beror också  vad man gör. T.ex att fusa  planglas med porslinsfärg  bör ju bli bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo