Undrar...
Alltså jag kanske är lite konstig men nu har jag suttit och läst inlägg jättelänge men jag fattar fortfarande inte riktigt hur det går till när man graverar. Det här undrar jag över:
1. Vad är det för slipsift man använder?
2. "Repar" man typ glaset med stiftet så det blir så där frostat?
3. Kan man göra på vilket glas som helst?
4. Hur får man till olika nyanser och skuggningar?
5. Är det bara stift och glas man behöver för att gravera?

Du kan börja med att införskaffa en billig gravyrmaskin, typ dremel, t.ex. på Clas Olsson. Det medföljer alltid en del stift, Sedan är det bara att testa.
1. Stift finns - diamant i olika form och storlek
- sten (Typ karborundum)
- gummi - för polering
2.Repa kan du på glaset, då kallas det linjegravyr eller schattering
Använder du större stift då kan du matta ner större ytor
3. Man kan arbeta på vilket glas som helst, men planglas är hårt och sliter mycket på både hand och verktyg, därför är det bäst med kristall eller miljökristall eftersom de är mjukare.
4. Nyanser kan du åstadkomma med
- att använda olika sorters stift (Sten ger vitare yta än diamant)
- att minska hastigheten av samma stift
- polera en del ytor med gummistift
5. Gott humör skadar inte
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack så jättemycket! Nu vet jag.
Hur mkt kostar det med alla saker man behöver?

Hur använder man en gravyrmaskin förresten?

Maskin finns i olika prisklasser, från någon hundralapp upp till 13000, men man kan testa en billig i början. Du får bruksanvisning med maskinen, bara följa det. Du håller gravyrpennan som en vanlig penna

Sätter man lixom fast det man graverar i maskinen på nåt sätt eller? Vad är det maskinen gör?
Förlåt om jag frågar mycket men vill veta innan jag köper.

gravyrmaskin har en penna. Glaset har du på bordet (håller med vänsterhand) och gravyrpennan håller du i högerhand. (Om du är högerhänt alltså) Det ger sig så fort du har en maskin.
Gå in på den länken. I högermenyn kan du se en film om skolan. Du kanske är intresserad av att gå där. Man kan bo där och elever kommer från hela landet. När du tittar på filmen det finns en liten snuttebit om gravering då klockan visar 6,54 .

Tack så jättemycket för all hjälp!!! Jag ska köpa allt det där nästa gång jag kommer till clas olsson.