Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 2043 ggr
sigmund
0

silver i glas

Hej!

fusade lite glas i somras med silverbitar mellan lagrena.

Det blev ganska roliga utfällningar av silvret. Dock inget jag ville ha. Är det någon som har tips på hur man skall undvika det.

Är det färgerna i glaset som reagerar med silvret?

Kan man undvika det genom att ha två lager klarglas, som man lägger silvret emellan?

Har tyvärr ingen chans att prova själv, eftersom jag bara har tillgång till fusingugn på sommaren.

irode
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vanligt silver (Sterling Silver) har 925 delar rent silver och 75 delar kobbar. Kopparet oxiderar när det blir varmt.

Om du använder 999 finsilver går det bra att hålla silverfärgan. Man måste rena silvret noggrant med Aceton el. dyl. så där inte är något smuts alls tillbaks. Om där er fingerfett på, blir glaset runt silvret brunt.

Och en annan sak: man kan INTE värma glaset igen (t.ex. slumpa) om där är silver i utan att glaset spricker.

Du kan se ett par av mina alster med finsilver i här. Änglen har inte rengjort silver.

Lycka till.
:-) Inge

irode
0

:-)Jag gick just in på din profil och så att du ju vet ALLT om silvrets sammansättning.

Jag tänkar att reaktionen glas/orent silver är ungefär som att löda smutsigt silver.

Så många fina silver-grejor, du har gjort!!!

:-) Inge

sigmund
0

he he… ja lite vet jag nog om silver  ; )

(Bockar och bugar för komplimangen)

Men om glas vet jag nästan inget. Ska köpa med mig en flaska aceton el. dyl. när jag åker till gotland i sommar.

Tack för hjälpen!

MargarethaJ
0

Vilka vackra smycken, stilrena, med det lilla extra, inte överarbetade, snyggt!