Fusat glas som blir matt/bubbligt
Hej!
Jag går en kurs i glasfusing med inriktning på smycken. Vi gör alltså ganska små grejer. Använder mig av tackfusingteknik och jag tycker att mycket av det jag gjort blivit jättebra. Förutom en liten sak. Under det klara glaset bildas mikroskopiskt små bubblor och repor. Syns x-tra tydligt när jag lagt "remsor" av klart glas ovanpå något mörkt glas (speciellt svart). Jag har börjat undra om det är klistret som gör så att det blir så? Eller är det glaset det är fel på? Vad tror ni? Någon erfarenhet av detta? Skickar med en bild (hoppas jag) så hur ni ser att det ser ut.
/Ulrika

Vad använder du för lim?
Jag provade en gång att använda vanligt vattenbaserat trälim, och fick någonting som liknade spindelnätsmönster.

Det är limmet. Du ska ta ytterst lite när du använder det. Ceramas lim är bra men man får inte ta för mycket då blir det rester kvar efter bränningen.

Du kan också pröva fusa dubbelt, första gången med färgerna så du får en plan ovansida, och andra gången klarglaset ovanpå.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag använder ett lim som jag är väldigt nöjd med. Det är en miljövänlig variant av Karlssons Klister som jag bara har hittat på Coop. Det är en gul plastflaska med gröna detaljer.

Det bästa för att slippa märken efter limmet är att använda ett lim som är avsett för fusin. Men även då bara ytterst lite.
Hej!
Tackar för svaren. Ska kolla vad kursledaren använder för lim och så ska jag dra ner på limningen. Har limmat hejvilt för att få allt att fastna…
Tror ni att det finns mer limrester kvar för att jag använder mig av tackfusingteknink och att glaset bränns i lägre temperatur? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Det är nog inte så stor skillnad mellan tackfusing och fullfusing nrä det gäller lim. Minska på limmet och låt det ta lite tid när du limmar - det är så flytande och långsamt stelnande att man lätt förleds att brassa på.
Hanna

Japp. När du tackfusar brinner inte allt lim bort och du får limavtryck dvs askavtryck av limmet. Vid fullfusing så bränner limmet bort. Mern av bilderna jag sett så ser det ut som om du använder för MYCKET lim. En liten. liten, liten, liten, liten droppe på varje glasbit är mer än nog.
Allt lim lämnar efter sig organiska rester i form av aska. Ju mindre lim. Desto färrre avtryck.