Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 5390 ggr
Jessika
0

Gravera glas

Hej!
Jag har precis köpt ett multiverktyg på Jula med möjlighet att gravera. Jag har läst lite på iFokus om detta ämne men skulle vilja ha lite mer tips innan jag sätter igång och tränar.

1. Använder man olika stift till olika lijer? tex smalare och tjockare?
2. Gör man bara linjer när man graverar? eller kan man "skugga" större områden? Har läst om djupgravering men det är nog inget för mig i början har jag förstått.
3. Kan glaset gå sönder helt plötsligt när man graverar? jag är lite rädd att det ska explodera eller nåt Förvånad
4. Ska man använda någon form av skyddsutrustning?
5. Jag såg att Eva rekomenderade något set med diamantstift från Jula som kostade 400:- Jag hittar ett som heter "Borr, fräs och gravyrset" kostar 299:-. artikel 013070. www.jula.se Är det ett sånt man ska ha? var köper man annars gravyrstift?

Många frågor blev det, hoppas någon har svar!

mariatingsund
0

Hej Jessica!

Ja, man använder olika stift till olika ändamål. Finns många former och tjocklekar. Köp lite olika stift och testa alla med olika hastighet och vinkel på ett glas som du inte vill behålla. Se resultatet, och lär dig så du kommer ihåg sen när det är dags för riktiga arbeten.

Ja, du kan schattera men du kan också täcka hela ytor, välj då ett stift som har plan kontaktyta mot glaset.

Glaset exploderar inte, men om du håller stiftet länge på samma punkt, då spricker det av friktion.

Använd munskydd och även hörselskydd, om maskinen dånar mycket.

Borr, fräs och liknande stift från Jula är tillverkade för metallgravyr, så det är nog inte det bästa val. Du kan beställa riktiga diamantstift från Forshaga Dentaldepå, men ta reda på först vad du har för diameter på ditt munstycke, vilken tjocklek passar i. Du kan också beställa karborundumstift och gummitrissor från Essemce i Emmaboda-Lindås.

Lycka till!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

#5 Jag var inne på deras hemsida och kunde inte förstå om det var detta set jag rekommenderar. Sk,a ge mig till Jula på söndag och kolla!

Jessika
0

#1 tack för ditt svar, nu har jag lite mer att gå på.

#2 Ja gör det! skulle ju vara enkelt om man kunde handla på jula…

Sally
0

Hej Jessika,

har just upptäckt denna intressanta och lärorika sida.

Jag är fotograf till yrket, men på min fritid graverar jag i glas.

Är en glad amatör, men har fått mycket uppskattning för mina

" glasbilder ". Och jag kan berätta att jag köpte den enklaste

gravyrpennan jag hittade på Coop, nån gång på 90-talet. Den

kostade då 160 kronor och var tänkt att användas till att stöldmärka saker och ting. Fördelen är att den drivs med fyra st.

penlightbatterier och det innebär att jag kan sätta mig på en sten i skogen och därmed inte störa en enda människa med slipljudet.

I proffessionella sammanhang är detta inget alternativ men för den

som bara har glassliperiet som en hobby och arbetar på mindre ytor,

är detta en bra början.

Jag tittade på Julas slipset 013070 och de flesta trissorna såg inte ut att vara användbara på glas, Lycka Till !

Sally
0

Hej igen Jessica,

jag har kollat med Julas websupport och fått till svar att

om man vill gravera i glas då är det artikelnummerna

013-110 eller 121-000 som gäller. Har ej provat själv.

veteran
0

Hej Jessica, glasgravyr är roligt men små skitigt,munskydd är ett måste men också kraftigt utsug som tar hand om slip dammet….        Frässtiften kan du använda tex.baksidor av speglar på så sätt kan du också skapa fina bilder/logos osv. Användar du sen två speglar varav ett med fräst baksida o små dioder/lampor mellan får väldigt fina skapelser,jag höll på med sånt ca 17 år sedan det är kul. Testa o se.      Lägger ut en länk för verktyg o res.delar…..www.autemashop.com/category240_1.htm