Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 2205 ggr
heafusing
0

Får inte mina pengar

Hej.

Jag skulle behöva lite tips eller råd vad jag som privatperson kan göra för att en butik som sålt saker åt mig att betala ut mina pengar. Nu när jag fått tillbaka de saker som inte sålt så ser jag att det saknas grejer för över 8000:-, men jag har bara fått 300:-. Jag har ringt och mailat, men de säger alltid att de inte har tid att prata just då, ringer aldrig tillbaka och mailen svarar de inte på alls. Då butiken är 80 mil bort så är det inte heller en dagstrip jag gör utan att veta att de kommer att prata med mig.

Det är ju inga fantastiskt stora summor det här handlar om, men jag vill i alla fall ha dem… Hade det här varit i England så hade jag bara behövt säga att jag skulle kontakta min advokat, men så funkar det ju inte här. Så långt det går vill jag inte dra igång för stor bråkande apparat utan jag vill ha det löst så 'fredligt' som möjligt med att jag får mina pengar och sen inte behöver ha med dem att göra mer.

Tacksam för alla förslag och råd!

/Hea!

heafusing
0

Inte för att det kanske spelar nå'n roll, men det här är fusade saker det handlar om. Bara så att ni vet att jag är på rätt forum :)

josa
0

hej!

Inte för att jag kan sådana här saker, men prova att skicka en faktura trots att du är privatperson.

mamma-mu
0

Har du ett skriftligt avtal med dom? I så fall har du i alla fall en grund att stå på för att hävda din rätt. I och för sig ska ju även ett muntligt avtal gälla men har man papper på vad man kommit överens om känns det lättare att hävda sin rätt. Skriv ett rekommenderat brev och kräv svar och redovisning över försäljningen, det kan kanske hjälpa.
Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa människor men man ska inte ge upp när man har rätt oavsett summan.

heafusing
0

Jo då, jag har ett skriftligt avtal där jag godkänt deras villkor. Jag har också kopior på de följesedlar jag skickat med mina saker och nu även den följesedel som de skickade med de saker jag fått tillbaka.

Jag gör nu så att jag skickar ett rekommenderat brev med kopior på allt till dem.

Tack för råden!

mamma-mu
0

Hoppas det löser sig för dig och du får dina pengar. Glöm inte att skriva ett sista betalningsdatum. Eftersom du har papper på dina affärer med dom finns det ju svart på vitt vilken summa du ska ha.

Hubert
0

Kontakta kronofogden så hjälper dom dig för jag tror det är 500 kronor nu för tiden. Det brukar räcka med att skicka en faktura, 10 dagar netto och sedan är det enligt lag fritt fram för dig att skicka fakturan vidare till kronofogden. Det är oftast så att när en sådan faktura kommer så betalar den som är skyldig. Du kan också få uppgift av kronofogden om dom har fler skulder och att du i så fall "står på kö" för att få betalt. Du har ju väl dokumenterat så det ska nog ordna sig. Lycka till! Louise

ps:tyvärr finns det människor som är oärliga och du behöver inte känna att du är elak, dom har redan visat sig oansvariga med sina handlingar.

mariatingsund
0

Jag tycker inte du ska vara snäll i affärssammanhang, de utnyttjar att du lägger på luren när de säger att de inte har tid att prata med dig. Var lite vass, be om en tid då de HINNER att prata med dig, Och säg gärna att du vänder dig till myndigheter annars. Sådana affärsbekanta vill ingen ha. Jag tycker också att du kan annonsera ut deras namn här på forumet, så ingen annan hamnar i samma sits.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

heafusing
0

Jag har nu fått prata med en person som lovat att skicka mig listan över vad de sålt åt mig. Väntar till jag fått den och ser vad som står där. Usch, jag blir så nervös när jag pratar med dem att det är svårt att vara hård… Det känns i alla fall som att den här personen har mer känsla för att det här inte är så bra för dem heller.

Nåja, 'Schmäck' heter butiken i alla fall och den ligger i Umeå: http://www.schmack.se/. Värd att undvikas enligt mig…

heafusing
0

Kan meddela att jag nu fått de pengar de var skyldig mig och tillbaka det alster de faktiskt inte sålt. Skönt att hela härvan äntligen är över!

Hubert
0

Galet lång tid. Hoppas du fick en bra förklaring…..

mariatingsund
0

Min första kund var faktiskt en sådan, hon beställde prismor och kulor, och aldrig betalt. Då tänkte jag, gud, hur ska det fortsätta om början är sån. Några påminnelser och krav så åkte jag ut till henne och sa att nu tar jag tillbaka  mina saker, som tur fanns det mesta kvar. Jag ringde skatteverket  innan och hon var ju känd där med en massa skatteskuld, så jag var glad att räddade det jag kunde innan hon åkte dit. En annan inredningsaffär ville sälja i kommission, och de sålde dyrare pjäser åt mig och inte betalt,  utan jag fick bara höra att de gick i konkurs, så ajöss var det med allt. Så kan det gå.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ChiliDesign
0

Hejsan!

Jag är från Umeå och blir helt bestört av att höra din historia! Vet precis vilket ställe du pratar om. Personligen har jag aldrig varit där och kommer nog inte vilja gå dit heller..

Så det lönar sig att sköta sina affärer, för annar får många höra det.

Jag är verkligen jätteglad att det ordnade sig för dig denna gång!!

Kramar från Maria, "Ume"

EvaRittsel
0

Bra Hea att få höra vilka butiker som missköter sina affärer.

Detta är bra tumregler:

Skriv alltid följesedel och pris på vad ni levererat

Begär alltid att den som ta emot signerar med sin namnteckning samt datum och ev firmanamn

Behåll originalet!!!!!!!!

Då är ni skyddade om det går till rättslig process. Vilket är väldigt jobbigt. Skönt att det löste sig för dig - men du hade ju gjort som man ska.

josa
0

Vilken tur att du fått dina pengar efter mycket om och men. En fördel med strul är att man alltid lär sig något nytt så man vet hur man ska göra nästa gång.