Gips för glasgjutning
Hej alla glasfantaster!
Jag gjuter en del och har då gjort egna formar av gips/flinta/chamotte från Cerama.
Jag undrar om någon har tips på ett bra gips som inte fastnar så in i vassen på glaset. Inte ens Somril kunde få det att släppa från de detaljrika sakerna…
Mycket tacksam för tips!
Janette Skogshus,
http://janette.se
PS: Jag ställer just nu ut på Romele konsthall i Skåne, välkommen dit! :-) DS
Allt gott!
Janette Skogshus
När det är färdigt så brukar jag borsta med en liten tandborste och det går även att lägga glaset i Kalkosan men ha mask på dig så det inte stänker i ansiktet. Även Turtle allrengöring är bra att få bort allt som sitter på glaset efter bränning!
/Louise

Mja, det här äääääär knepigt. Fler tips!?
Har även hört av min väninna att hon har användt kaustiksoda ett dygn så är det rent. Ska testa det idag så får jag se om det "sista" får till det så det blir blankt./Louise

Har testat det. Inte helt OK. Inte heller saltsyra. Det är skitknepigt. Fler tips!!!!!

Jag använde 50/50 modellgips och kvarts. Topptemp 850 gr i 9 minuter Bullseyeglas. Inget som fastnade. Formen var spröd och väldigt lätt men hel när jag tog ut den.
Hanna

Har gipset fastnat, kan ni ta bort med gravyrmaskin och gummistift. Glaset blir lite skimrande där efter gummit, inte helt glasklart. Har någon testat någonsin med fet separator? T.ex. lödfett mellan gips o glas? Jag tänkte testa en gång, men har inte kommit så långt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag har testat med silikon och märkte ingen skillnad. Men använd receptet som Hanna gett er. Jag gör själv så - struntar i chamotten. Och jag bränner formarna med max 50 grader per timme när jag vill vara riktigt säker. MEN ytan blir lite matt. ÄVEN när jag gör så här.

Här kommer gjutningarna, rena från gips.
Kolla även länk från Youtube.