Skära glas.
Jag blir galen! Hur ska jag göra för att skära rakt? Jag vill dela en del på mitten till precis två lika stora och det går inte. Hur gör ni. Vad har ni för knep?

Mät ut var du ska skära och markera med en tuschpenna. Lägg sedan linjalen ca 2mm vid sidan om, och skär.
Lycka till

Om det är jätte, jätte viktigt att det blir exakt så investera i en sån där "skärbräda" med en massa linjaler och stoppar och allt möjligt som är bra att ha när man vill ha perfekt passform - Cerama har en sån. Tror den kostar runt 800-1000:-

Jag har limmat gummiremsa under en aluminiumlist jag hade och använder det som linjal. Den sitter säkrare (inte kanar iväg) Men jag har tränat upp att kunna skära rakt även för fri hand, då jag rör hela roppen och inte bara armen/handen. Det ska vara i en enda rörelse, utan att man lyfter handen. Sedan kan man lägga linjalen (kanten) under skärlinjen och trycka lätt, då brukar glaset dela sig lätt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ta ett billigt fönsterglas och öva att skära remsor i det. Jag har köpt en bryttång som är bra för att dela det skurna glaset. Annars är det bra att bryta med linjalen under eller mot en rak bordskant. Bara du har skurit en hel linje och med jämt tryck, skär bara en linje per snitt.
Hanna

Varje skärknivs skärrulle sitter 2 mm från kanten. Så om du använder en vanlig linjal ska du räkna in dessa två mm. Du skär en skåra poå ovansidan, vänder glassyckedt och trycker. Då får du ut en jämn skärbit med snygg skåra - utan stress.
Ett skärbord är bra men Marias tips om linjal är minst lika bra. Tänk på att lägga linjalen tvärt-om dvs att den tunna delen på linjalen inte ligger dikt an mot underlaget - utan en bit ovanför. Annars får du inte rätt stöd för din skärkniv och den fastnar i plasten. Har jag förklarat det här så du förstår????
Jag har också svårt för att få det rakt när man skär. Skaffade ett skärunderlag i gummi från Slöjddetaljer, den har linjer som man kan följa. Tyvärr tycker jag ändå att det är svårt. Fast jag har inte övat så värst mycket.
Provade också på en en större glasskiva men det funkade inte alls.

Antingen ni skär med linjal eller utan, så rör hela kroppen, inte bara handen/armen. Gör rörelsen i luften först så ni inte har något i vägen. Om man bara rör handen, då blir antingen skärens vinkel som åker höger om vänster eller handen. Vagga hela kroppen.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Just det. Dansa. Använder ni vanliga linjaler så räkna med skärknivens centra - 2mm från kanten- och vänd linjalen upp och ner så ni får bättre stöd för skärkniven. V'nd skivan och tryck med skärknivens topp ( skaftets ände) i skåran. Och gör det varligt så få ni två fina glasstycken. Knackar ni med bakänden på glaskniven stressas glaset och det kan spricka.

Tusen tack för alla era svar! Nu går det mycket bättre!

Jättebra. Visst är det härligt när det finns snart 500 personer som kan hjälpa en att svara! Som vi har här i Glaskonst.