Foto i fusat glas
Om jag förstått det rätt så måste man använda laserskrivare och INTE bläckstråle för att skriva ut foton på photofusing paper? Kan man lägga detta fusingpapper i en kopieringsmaskin och kopiera fram fotot? Finns papperet att köpa i Sverige?
Mvh Eva Bj

Hejsan
Jag blev ju lite nyfiken av din fråga. Jag har inget photofusing paper men ett annat fusingpapper http://www.delphiglass.com/index.cfm?page=itemView&itemsysid=192122 Så jag skrev ut et bild på min bläckstrålaskrivare och slängda i testugnen mellan två glasbitar. Runnt 500grC försvann bläcket. Så det måste vare ett färgstoft som tål högra temperatur. Som tex laserpulvar.
En annan möjlighet om man inte skall mass-producere kunna vara at rita på fusingpapper som beskrivit i linkan övanför. Jag vet inte vart/om papperet går att köpa i Sverige.
Hos de flesta återförsäljarna.

Jag var just i veckan på en introduktion hos CeramaSyd i Malmö. De kan göra en sorts fotokopia i A3-format av fotos och bilder som man sedan kan brinna in i glaset.
Fotos, text, ritningar eller vad man vill leveras till Cerama, som så gör dekal-arket.
Färgen i fotokopian är en sorts keramisk färg, som är fixerat med en sort lack.
Bilden överföras till glaset, brännas fast och kan sedan fusas in i ett glas-alster.
Färgarne blir lite bleka om temperaturen är mycket hög.
Det ser faktisk jätteintressant ut.
:-) Inge
Låter jätte intressant!
EvaBj

Ni måste använda laserskrivare - och det blir lite brunt. Ett annat alternativ är att sreentrycka bilderna med cerrafloatfärg eller dekalfärg eller vad det nu kallas hos alla återförsäljare. Kärt barn har många namn. Det finns bra kurser detta. Dvs att göra egna deklaer. Annars kan man skicka sitt foto till Elgå Porslin som finns i vårt länkregister. De gör dekaler av din egna foton.