Separator som fastnar
Hur går det för er när nu bränner svart eller vitt opakt bullseye glas i botten, fastnar det för er? Hur gör nu för att undvika det. Har sett både och och undrar lite på varför det händer ibland! Louise

Jag har en tunn separater och sedan kan det handla om hur hög temperatur du har och hur länge. Även rött och orange kan fastna.
Hanna
Jag har i och för sig en lägre topptemp nu än förr, 816, och det jag ska fusa nu är svart och vit. Vad tror du om det.

Ta ett par bitar av glaset och gör en provbränning. Min separator är riktigt tunn.
Hanna
Det jag sett förr var att det var fint överallt på en diameter av 35 cem utom på en smal remsa på mitten…Men jag skulle kunna göra om alla plattor med mycket tunn separator. Men vad är det egentligen som är problemet som gör att det fastnar?
Mailade Bullseye så får vi se vad dom svar!
För mig är det likadan, ibland fastnar det och ibland fastnar det inte. Jag har kollat med olika tunna separator men kan inte se någon samband i varför och när. Nu använder jag tunn fiber papper istället och det blir riktig bra.

Separatorn kanske inte var riktigt torr där. Men Bullseye borde veta.
Hanna
Mina plattor har jag målat dagen inne och bränner nästa eller två dagar efter. Men vi ser svar imorgon.
Har fått en del tips nu via mail och jag håller på att bränna några ugnar så återkommer jag med resultatet.

Hur blev resultatet för dej "Hubert" ?
Jag fusade häromdagen en del mindre föremål, ca 10 cm x 5-6 cm. Blandat opac o. transp. Resultat denna gång: det fastnade färg på nästan 75 % av ytorna. I samma bränning (kanske fel?) hade jag med en hel del små bitar 1 cm x 1 cm o. mindre. På alla små bitar har separatorfärgen fastnat. Jag är inte så erfaren, så jag använde fusingkurvan som jag använder till stora fat och då fastnar det aldrig. Skulle separatorfärgen inte fastna så lätt om jag istället använder fusingkurva till mindre föremål? Jag får testa helt enkelt, men någon kanske har erfarenhet?
Jag har för mej att Eva Rittsel vid något tillfälle nämnde att hon strödde ut gipspulver på plattan ?
Helloj! Ja, jag känner ansvaret att komma tillbaka!
. Och, resultatet så här långt är att jag efter tre veckors mailkonvesation med Bullseye har kommit en bit på väg och att jag har ett test kvar att göra och det kommer att göras om två veckor för jag kommer att vara lite upptagen här närmsta veckan. Det har efter dessa tester i alla fall blivit något bättre.
Det första du kan göra är att göra det första steget.
-Blanda 1 del rosa separatorn från Bullseye 4 delar vatten
-Måla plattan som är helt ny 5 gånger med uppehåll så det torkar till och på olika ledder, uppefrån och ner, från sidan, diagonal, andra diagonal
-4 gånger om det är lager under
-Bränn för torkning och det är 20 minuter i 260 grader. Jag har kört max upp till 260 utjämna 20 minuter.
Fusekurva! Detta är den som är för enkel platta och jag har kört tre i keramikugn och det blev bra. 23 cm diameter. 6 mm glas.
-1 222°C 677°C :30 minutes
-2 333°C 804°C :10 minutes
-3 AFAP 516°C :30 minutes
-4 83°C 371°C :01
-5 off 21°C :00
Detta för 40 cm i diameter 6 mm glas
-1 150°C 677°C :30 minutes
-2 333°C 804°C :10 minutes
-3 AFAP 516°C 1 timme
-4 83°C 371°C :01
-5 off 21°C :00
För mig har jag också sänkt nu till 799 för att se om detta gör att det fastnar mindre. Något bättre men kurvorna ovan är utgångsläget.
Kommer att testa med fusepapper och bara en platta för att se om detta är problemet. Nu är det bara i utkanten som det fastnar för mig och är svårt att ta bort och enbart på opakt. Och jag kommer inte att ge mig för jag vill att det verkligen ska fungera och dom är mycket hjälpsamma!

skrev ut dina kurvor. Tack! Jag tänker också testa med fusepapper. Jag har bränt separator i 260 g i 14 minuter. Tidigare brände jag 11 min. Och min tidigaste anteckning säger minst 10 min. Men har det någon stor betydelse ? 11 min. eller 20 min ?
Ja, för egen del så tar jag tillverkarens ord som sanning för det är ju trots allt dom som har utvecklat produkten och jag har tillit till att dom säger det som är nödvändigt. När det är något som blir fel så är det endast korrekthet som kan få problemet löst med gemensamma funderingar ifrån samma utgångsläge.

Vad jag förstår handlar det om två frågor- den ena om fastbränning av sparator - den andr om utbränning av nybahandlade plattor med sparator. Jag gör två nya trådar av detta!