Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1422 ggr
magnolia
0

ang coaming

hej igen.

undrar om det är någon som är insatt i metoden coaming?

har problem med att mitt fiberpapper fastnar i botten på glaset,
någon som har tips om hur jag ska göra?

Använder det tunnaste pappret och ugnen går upp i en temperatur av 930 grader. vet inte vad som är fel.

ann-t
0

Hej

Combing ,då är det bäst om du bara ha separator  ingen fiberpapper och ner du skall kamma  försök inte gå för djup .

lycka till

Hubert
0

Nyfiken, vad är det!

ann-t
0

Combing eller Kammning är när du smälter olika färgad glas till ca 930 grader.  Öppna ugnen snabbt och var beredd med läng metall pinne med en pigg på och dra den snabbt och lätt genom glaset stäng ungnen till temp. är uppe igen i ca 930 öppna och göra samma procedur igen till du är nöjd .  Då bildas ett mönster som skiljer sig från gång till gång.

Använd skyddsutrustning då temp är hög.

Hubert
0

Ahaa, jag trodde det hette något annat. Tack!

josa
0

sätt gärna in en bild på någon sak så vi får se hur det blir när man gör coaming

mariatingsund
0

Jag har glasfiberpinnar som man kan använda för ändamålet, de tål värmen väldigt bra och lämnar inte rester som metallpinnar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Caruba
0

Maria, var får man ta på såna glasfiberpinnar? Det verkar ju toppen, jag har bara provat på combing på kurs men nu när jag jobbar i egen ateljé så vill jag experimentera med detta själv.

mariatingsund
0

Jag har fått av en kompis, sedan har jag slipat ändarna spetsiga. Jag skulle kunna skicka lite men jag vet inte hur den reagerar på frakt, hur kan man packa en lång och smal pinne?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Caruba
0

Toppen, jag blir jätteglad om du skickar en pinne till mig. Funderar på om man kan lägga en träpinne för att stabilisera men hur lång är glasfiberpinnen egentligen. Hur betalar jag dig och hur mycket – via din hemsida?/Carina

EvaRittsel
0

Min gjutkurs i maj så kommer vi att göra combing -dvs kratta i glas. Man gör helt enkelt mönster som påminnner om när man gör tigerkaka av en  sockerkaka.