Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett02-ugnsgjutning
Läst 1489 ggr
Janette
0

Devit på gjutning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har fått devit (utgår jag ifrån att det är åtminstone) på gjutningar i ceraform och i sand. Det är "mjölkigt" från kanterna och in på ovansidan samt "prickar" över hela ytan på ett par.

Jag vet att devit kan uppstå av följande orsaker: För långsam avkylning, för långsam uppgång mellan 7-800 grader och dålig rengöring.
Jag undrar nu om det finns andra orsaker till att devit uppstår och jag undrar också om ni har bra tips på att ta bort devit.
Går det förresten att glasflussa och därefter bränna om en gjutning?

Tacksam för om ni vill dela med er av era erfarenheter kring detta. Vänligen, Janette

Allt gott!
Janette Skogshus

sarkim
0

Hej,

Det här svaret kommer kanske försent. Det var ju ett tag sedan du ställde frågan men jag har precis blivit medlem så här är vad jag tror…

Det har varit något i din sandblandning som har skapat devit. Eller kanske sanden inte har varit riktig torr. Du kan spraya fluss på den och gjuta den igen.

Hälsningar

/Hima

HannaBroberg
0

Fluss på spray, var köper jag det? Har inte använt det - hur funkar det?

Hanna

EvaRittsel
0

Vilken typ av glas har du använt dig av? Om det är Bullseyeglas så är devit inte ett stort problem. OM du fått detta med Bullesyeglas har du bränt i för hög temperatuir - eller under för lång tid på maxtemp.

Har du fått det med floatglas kan det faktiskt vara samma sak. Bobblorna tryder på att maxtemparaturen varit för jög - eller att utjämningstiden varit för lång. Jag tror det första men behöver veta mer för att ge bättre tips.

Hör av dig igen.