Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3016 ggr
Glaselius
0

En nybörjare undrar...

Hej!

Jag har precis varit på en dagskurs i glasfusing, och fastnade direkt för detta spännande hantverk. Min fråga är nu… vad jag egentligen behöver för att kunna syssla med glasfusing i hemmet. Att en ugn är behövlig, är ju helt klart. Har redan sneglat mot Ceramas bordsugn IR3030 (vet dock inte vad den kostar). Men… behöver man t ex en slipmaskin också, eller kan man till en början nöja sig med att slipa för hand? Och… är det läge att leta begagnade saker (t ex ugn), och var letar man i så fall?

Jag tar tacksamt emot råd!

HannaBroberg
0

Jag har en IR3030 (fortfarande) och det funkar jättebra hemma. Sedan har jag byggt en bänk som den står på och i skåpet under finns separator, , en sil, lite plattmaterial, skrapa till plattorna, pärlor, burkar med kross och strings, experimentsaker och lite olika småsaker som metalltrådar mm. Jag har en skärare och en tång för att lättare bryta glaset. Du behöver också en diamantsvamp, kanske två grovlekar. Men ingen slip. Jag använder matbordet eller bänken för att skära på, ibland med wellpapp under. Sedan har jag inrett en gammal träkista med lock för att ha glasskivorna i. Har satt mellanreglar i den.

Mer behöver du inte, men man får damsuga och hålla undan  -  en kompromiss med familjen. Men att ha det hemma gör att det är lätt att sätta en lite ugn. Jag vädrar under bränningen, men det är egentligen mer skit i luften utanför i Stockholms innerstad.

Jag gör även små gjutningar och då får köket duga som gipsverkstad, men man får inte ha ut något i avloppen. Söker en lösning för att få en större ugn, men detta funkar så länge - mer än bara till nybörjare.

Hanna

Glaselius
0

Tack för din respons, Hanna! Och… är det så att dammet är en stor bov i glasfusingsammanhang, och att man därav bör förändra (förbättra) sina städvanor? Och… hur länge håller en diamantsvamp? Är det någonting som slits upp på kort tid, eller inte?

HannaBroberg
0

Det är mer att det blir lite glasflis när man skär och bryter och sedan damm från plattorna. Jag är mer noga med glasflis för att familjen inte ska drabbas. Diamantsvampen håller massor av år om du använder den våt, slipar med vatten (dock ej kallt på ljummet glas).

EvaRittsel
0

Köp en bra skärkniv från ngn av återförsäljarna - kostar ca 350 till 450 kronor. Clas Olson har en för 200 kronor men den släpper i limningen och är inte helt OK. Måste limmas om efter några gånger - men OK med tanke på priset ca 200 kr. Överskottslagret har en för ca 50-lappen. Du får vad du betalr för så avstå!!!

Skärunderlag kan vara ett grytskåpsunderlägg, knottrig plats från IKEA. Ligger i rullar men håller sig plant efter några gånger. En musmatta för svårare saker att knäcka. Skärolja dvs symaskinsolja eller  liknande.

Köp våtslippapper och vanligt slippapper i stället för en dyr slipmaskin. Klipp glas under vatten där det behövs med en vanligt avbitare och spar pengar.

Skaffa slipmaskin först när du vet att det är detta som du vill hålla på med!

Glaselius
0

Varmt tack för alla ovärderliga tips! Jag har i princip bestämt mig för att verkligen göra slag i saken och inhandla nödvändiga prylar för att försiktigt kunna komma igång med mitt glasskapande. Ugninköpet är väl det som man får fundera allra mest över, antar jag. Senast om en dryg månad bör jag emellertid kunna göra mina inköp. Då slutar en utbildning som jag går, och med ens ska jag ha mer tid över. Jag sa nyligen upp mig från det monotona jobbet som jag var tjänstledig från med anledning av utbildningen, så lite tid för jobbsökande får jag väl också ta mig. Men jag ser verkligen fram emot att bli en glasfusingist, och har ju redan hittat ett ypperligt forum för att inhämta kunskap!

EvaRittsel
0

OBS. Tänk efter före inköp ab ugn. Nuj ska jag göra det besvärligt för dig. Vill du fusa enbart eller uungsgjuta oxå? OM du vill ugnsgjuta är det faktiskt ganska bra att skaffa en keramikugn med instrument döär du kan progremmera in obegränsad tid för utjämning. Vill du enbart jobbba med fusing är fusingugnar helt OK.

Glaselius
0

Ja… det var ju värst vad du gjorde det besvärligt nu… *Ler* Nejdå. Jag är bara tacksam för synpunkter, och gillar generellt tankar som löper på flera plan. Som svar på din fråga måste jag ärligt säga att jag alldeles precis har fått prova på glasfusing, och att jag inte riktigt vet exakt vad "ugnsgjuta" innebär. Så… jag får helt enkelt sätta mig in i det hela ännu bättre under kommande månad, så att jag har en bättre kunskapsgrund att stå på när jag väl kommer att göra ett inköp. Glas har dock alltid fascinerat mig, och det känns mycket roligt att veta att man nog ska kunna komma ämnet än närmare inom en överskådlig framtid. Jag klickade förresten mig fram till "Fenix" tidigare ikväll. En mycket imponerande fågel!

EvaRittsel
0

Tack för Fenix. Ja, det är bra att inte förhasta sig. Köpte själv en viss ugn som jag haft alldeles för myclet problem med. Ska ha en specailkur för dem som vill veta mer  den 30 maj tom 1 juni där vi labar med keramikugnar och fusingugnar i fönsterglas och Bullseye och gör viss gjutning. Har 2 platsre kvar. Intresse?

Hur som helst. Avvakta. En beg keramikugn med hyfsat instrument konst ca 5-8 000 kr och kan användas till det mesta. Men det är viktigt att ha koll på instrumetnet. Annars kanna billigt köp bli dyrt!!!

Glaselius
0

Din kurs låter mycket lockande, men jag kommer i slutet av maj och i början av juni att ha fullt upp inför slutet på min utbildning.

Och absolut. Man får se till att inte förhasta sig.

EvaRittsel
0

Jag ska lägga upp fler artiklar om detta eftersom jag själv gjort lite dåliga inköp av ugnarFundersam