Combing -kratta i glas
Helgen den 1-3maj håller jag en rätt komplicerad kurs i ugnsgjutning i Stcoholm. http://www.rittsel.se se kurser. Och där får man lära sig att kratta i glas - dvs göra combing. Ett slags enklare variant av Millie Fluerie - eller hur det stavas. Man arbetar som när man gör en tigerkaka - blandar färgerna när de är varma. Samt att man får gjuta i sand och göra en öppen gipsform och mycket annat.
Kravet är att man arbetar med glas eller ngn annan konstform - eftersom kursen är minst sagt krävande.

det heter millifiori och betyder millioner blommor, men det gör man inte med coumbing. Och coaming är inget med kamning att göra, utan det används vid skeppsbygge. Inte för att vara petig, men man borde ju använda rätt ord till rätt sak, jag hoppas att ni håller med mig för jag vill inte retas.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

och det ska heta millefiori haha

Du har rätt Maria - det heter millifiori på Otealienska - men på franska som jag sagt. Och Combing är en metod att kratta i glas. Bygga båtar - då får man söka andra sajter. Kema på er.

Jaså franska, det var något jag inte kan, jag ville ju inte trampa på tårna, jag hoppas ni såg mitt leende när jag skrev inlägget. Combing vet jag att det är kamning, men det fanns här en annan tråd som blev kallad coaming, och DET var nog fel iaf. Men jag ska inte tjata.

Du har så rätt. Och det franska uttrycket är en översättning av ditt italienska - för det var i Venedig det började!