Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2631 ggr
noomi
0

Ugn för nybörjare!

Hej! Har gått kurs i glasfusing och blev helt fast. Skulle vilja fortsätta hemma och göra små smycken. Letar efter ett billigare alternativ till ugn. Läst att det finns en artbox till micron för ca 1000 kr. och PMC har en miniugn för ca. 2000 kr. Finns det någon med erfarenhet om dessa? Finns det bra startpaket man kan köpa med lite olika glas?

Tacksam för svar!

HannaBroberg
0

Microinsatsen verkar kul, men det är mycket begränsade saker du kan göra i en sådan. Om du vill kunna göra lite fler saker så är PMC:s lilla ugn den minsta du kan köpa (tror jag, har inte sett mindre). Annars rekommenderar jag den lilla ceramaugn som jag har, finns med en benställning också. IR 3030, men då är det en investering på ca 15.000:-.

Hanna

Glaselius
0

Noomi, du befinner dig i ungefär samma situation som jag. Efter en dagskurs i glasfusing har nämligen jag också bestämt mig för att köpa ugn. Det kommer antagligen att bli verklighet om en dryg månad. Precis som du, så sneglade jag först åt de allra minsta ugnarna, men efter ett tag kom jag fram till att jag nog ändå ville ha åtminstone en liiite större ugn. Om intresset växer, så växer ju säkert även de glasföremål som man vill bränna. Läs förresten gärna de kloka kommentarerna som jag själv fick under inlägget "En nybörjare undrar". Sedan vill jag också säga att… en miniugn kanske ändå KAN vara det rätta för dig, om du är säker på att du bara vill/behöver bränna små smycken i små kvantiteter. Ju större ugn, ju mer pengar att lägga ut, dessutom, och en liten ugn är ju ändå bättre än ingen ugn alls. Lycka till!

EvaRittsel
0

Hej alla som vill satsa på glastillverkning. Jag vill inte slå ut tillverkarna av ugnar - men gamla keramikugnar går nästan lika bra. Ska ni göra smycken i liten skala så har Art fun och MC minugnar i mikron för ca 1000 pix. De är bra - men ett smycke i taget är lite bergränsande. Testar just nu dessa miniugnar för att se hur många smycken som fungar på samma gång. Avvakta lite.

Mitt råd är - gå kurser till en början så ni inte köper på er en ugn för smycken när ni vill göra glasfat, eller en fusingugn on ni vill gjuta, eller en annan slags fusingugn om ni vill arbeta med Moule Perdue eller en keramikugn om ni enbart vill arbeta med fusing.

En kurs är mycket bättre än att ni köper en ugn ni vet att ni inte behöver efter ett slag Och det finns många som erbjuder bra kurser.

Medborgarskolan har bra kurser i hela landet - de var först i landet med detta- Cerama har kursverksamhet på en mängd platser i landet och det finns säkert ngn kursverksamhet i din närhet.

Men gå gärna en kurs i ugnsgjutning av glas - då är keramikugnarna bäst och det passar för yrkesverksamma konstnärer och bildlärare.  TA  DET LUGNT. DU HINNER KÖPA UGN - FÖR DINA BEHOV!!!!