Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 3893 ggr
glasklart
0

Glasstavar till lampwork ?

Jag har läst lite olika inlägg här om lampwork och det verkar som om de flesta som gör pärlor föredrar Moretti, Effetre eller något tyskt som jag inte kommer ihåt namnet på…istället för Bullsye, Uroboros -glas.

Vad är anledningen till detta ?

johannaholub
0

Jag gillar Moretti för det är ett bra glas till bra pris. Det är rätt så mjukt och finns i många fina färger. Jag har nyss fått ett testpaket av Kugler också och de har jättehäftiga färger men är jättedyra jämfört med Moretti….

Bullseye tyckte jag brändes för lätt når jag fortfarande använde min enkelmatade Hot head-brännare….

Det beror nog främst på vad man själv tycker om!

glasklart
0

Jaha….jag får väl börja och testa då med Bullseye eftersom det är det glaset jag har tillgång till. Är Kugler och Moretti samma COE ? Är det så att ju högre COE ju lättare smälter det ?

Du har möjligen inte sett färgen "hot pink", fuchsia bland dina olika leverantörer ?

FruBabsan
0

Jag jobbar mest med Morettis Effetrglas, men blandar även in andra märken som Vetrofond, Lauscha, Reichenbach och CiM. Bara man håller sig till samma COE, så brukar det kunna fungera, även om man aldrig kan vara HELT säker. :) (Alla de här glasen har COE 104.)

Väldigt många glastillverkare ser till att vara kompatibla med just Effetre, så på det sätett är det också ett bra glas att börja med.

parlmakeriet
0

Jag tror att Morettiglas räknas som ett bra nybörjarglas tack vare sin låga smältpunkt.Jag har läst någonstan att de som gör mer komplicerad pärlor som kräver längre arbetstid fördrar glas med högre smältpunkt.Effetre och moretti är vad jag förstår samma glas fabriken har bara bytt ägare.Gå gärna in och titta på min hemsida parlmakeriet.se titta under Carinas glaspärlor.Pärlorna där är gjorda i Morettiglas.

glasklart
0

Himla fina pärlor - jag ska nog testa med något COE104-glas och se om det är lättare än med Bullseye Glad så kanske jag också lyckas lite bättre !!

parlmakeriet
0

Tänk också på att det är viktigt att göra en korrekt avspänning !

Det räcker inte med granulat.Det bildas alltid stress i pärlorna .En pärla som inte är avspännd kommer förr eller senare att spricka, det kan gå en timma men den kan också hålla i flera år.

Kul att du tycker om mina pärlor snart kommer det fler !

johannaholub
0

såklart håller pärlorna bättre i kylugn men jag känner till många i venedig (europas glasmekka) som gör stora pärlor och bara sticker ner dem i granulat och det funkar bra och de spricker inte, så jag tycker det är jättebra att börja ed granulat eller filt för det är inte så dyrt och så lär man sig jobba med glaset på ett sätt som man inte riktigt gör med en ugn. Själv har jag en ugn nu men ångrar inte tiden med fiberfilt och granulat.

Kugler är komatibelt med effetre, COE 104. men själva säger de att man inte ska blanda så mycket (de vill väl inte att man ska köpa andras…=))

parlmakeriet
0

Jag framhärdar att man ska avspänna sina pärlor i glasugn, om man inte ska ha pärlorna för privat bruk.Fiberfilt och granulat tar inte bort stressen som bildas i pärlan.Pärlan kan klara sig bättre där tills du gör en avspänningDet har jag iallafall fått lära mig av min lärare som har arbetat med glaspärlor i över 10 år.Intressant i inlägget är också att trolkuler inte gjorde någon avspänning på sina glasberlocker men att man nu gör det,det måste finnas en anledning till det.Intressant att de inte gör någon avspänning i Venedig och att de inte spricker.Indiska handgjorda pärlor spricker i vart fall men de har nog inte samma glastradition som Italienarna.

mariatingsund
0

Jag tror faktiskt att indiska handgjorda pärlor spricker eftersom det är så dålig glaskvalitet de jobbar med, de har ingen koll på renhet då de gör dessa pärlor. Ju mer utstuderad glastraditionen är, desto bättre råvaror och allting testas för kompatibilitet, det gör man inte i turkiet, indien, kina - än så länge (fast det finns glasbruk t.ex. arda i Turiet som jobbar i hög klass.) Och deras pärlor spricker inte pga dålig kylning utan helt enkelt för dålig sammansättning. Jag har ingen fakta, men jag vet också att pärlor i fint kvalitetsglas spricker inte efter granulatkylning.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

parlmakeriet
0

Hej igen !

Det här är väldigt intressant ! Jag har fått lära mig att glaset inte blir avspännt i granulatet det gör att det håller sig bättre intill den stund som glaset blir avspännt i ugnen.Man kan kontrollera pärlorn i en speciell mätare och då kan man se att det är spänningar i glaset.Även om det är glas av hög kvalitet. När man läser böcker som är skrivna av Amerikanska glaskonstnärer skriver de i böcker som jag läst hur viktigt det är med avspänningen.Kanske de gör på något speciellt sätt i Italien.Jag frågade min lärare i Danmark och hon menar att det är bland det viktigaste man gör om man ska arbeta proffisionellt som pärlmakare eller om man har tänkt sig att lära ut hantverket. Hon har inte utbildat sig i Italien utan av Amerikanska glaskonstnärernbl a Kat Fowl (jag vet inte om det stavas så)Men då undrar man hur de gjorde förr de pälorna håller ju än idag.Eller spänndes de av i askan.Jag ska åka och titta på pärlor från utgrävningar i Järfälla,jag ska höra med arkeologerna där.

God fortsättning !

mariatingsund
0

Det var ju bra idé att fösa ihop arkeologer med glaskunniga, vore verkligen intressant att veta hur de gamla pärlorna överlevt så länge…

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

glasklart
0

Kan det vara så att det är tillverkarna av ugnar som har lobbat in att man måste avspänna i speciella pärlugnar för att vara säker på bästa resultat !!??? Och att det då igentligen inte behövs !!?

Hur som helst så har jag också läst att man kan spänna av i en vanlig smyckeugn i efterhand. Alltså först kyla av i granulat/fibermatta och sen när man har ett gäng klara lägga dom i smyckeugnen och värma upp till rätt gradantal, hålla tempen i en halvtimme och sen stänga av. Jag har gjort så och det verkar fungera och detta med stora pärlor. Fast om de spricker om 2 år det vet jag förståss inte !!!!

johannaholub
0

#12 Det har jag ockå hört men jag har inte vågat mig på det utan jag skaffade ju som sagt en kylugn till slut. Visst läser man överallt och hör överallt om varför det inte är tillräckligt att kyla ner med granuklat och då det här med pärltillverkning nu börjar få lite "stadgar" iom att isgb finns och sätter dem så håller man sig gärna till dem för att kunna kalla sig för "professionell pärlmakare=)"

Tex. när jag håller kurser går jag efter deras stadgar om hur nybörjarkurser bör vara upplagda etc.

Men egentligen så är jag också lite emot allt sånt där för det känns som allt det här startade i usa där helt plötsligt några började säga att det här är ok och det här är inte ok, för at det ska räknas som något bra. Snobbism kan jag tycka att det är och att det hämmar den konstnärliga utvecklingen.

Som sagt, nu när det finns lite skrivna regler hur en pärla ska spännas av så är det väl bäst att rätta sig efter det om man vill sälja sina pärlor, det är ju inte kul om kunden kommer tillbaka med en sprucken pärla…SAMTIDIGT som pärlor var några av de första glasföremålen och man kan hitta tusentalsår gamla pärlor på muséer, och de hade väl ingen elektricitet på den tiden, eller fberfilt…=) bara lite aska

spännande med utveckling…Glad

AAAA
0

Hej alla!

Jag har lärt mig att på vikingatiden spände man av pärlorna i glöden.
Det kan ju inte ha varit samma precision som med en elektrisk ugn, men det är väl de lyckade avspända pärlorna som förmodligen finns kvar idag. De andra är med all säkerhet förstörda…

Ha det gott!
Anneli

Tove
0

Hej. Jag har testat båda delar. Dvs att bara spänna av i vadd eller granulat och i ugn. Sedan går jag med pärlorna i fickan tillsammans med nycklar och annat hårt. De små pärlorna som endast är avspända i vadd eller granulat håller bra. De större spricker lättare.

Men för att vara säker och för att kunna konkurrera med övriga världens pärllmakare så bör man nog spänna av alla pärlor om de är tänkta till försäljning.