Glaskurser av Ifokusmedlemmar?
Jag vill ha reda på vilka av er som har glaskurser så jag kan göra en sammanställning. Det gäller fusing, ugnsgjutning, gravering, målning, pärltillverkning, paté verre, blästring… eller!
Hör av er så gör vi en sammanställning!

gravering, slipning, blästring, hemma hos mig, individuellt. Tyvärr har jag ingen plats för många samtidigt, högst två, och inte närsomhelst, utan det får diskuteras fram.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Smycke-glasfusing, dichroiskt, Applikationer av guld och silver, samt glowpowder. Via studieförbunden…och så småningom i egen störrelokal…8 deltagare per kurs tillfälle. (Som man sedan kan kombinera med silverleran). 3 kurstillfällen.
Prova på lampwork. (En deltagare åt ggr hemma i ateljén) en dag.
I Norrbotten Boden/Luleå.

Super. Fler är vi väl som håller kurser?????????
Jag kan också tänka mig att köra prova-på lampwork, en person åt gången, om någon är intresserad.
Alternativt lite vidareutbildning för någon som har gått en nybörjarkurs och vill få kläm på lite mer avancerade tekniker som encasade blomsterpärlor till exempel.
Bor i Göteborg.

#4 Hur mycket kommer det att kosta?Verkar dyrt med privatlektion. Kan du inte ta tre-fyra personer? Det där med pärlor verkar superintressant.

Ta med pris/dag, vad som ingår och vart man åker. Övernattning är också viktigt!
Pratar du med mig eller Nenne?
Jag har inte utrustning för mer än en person så det ger ingenting att vara flera eftersom varje persons sammanlagda brännartid skulle bli för kort. Jag tror att man lär sig mera vid privatundervisning eftersom jag kan rikta all min uppmärksamhet mot en enda person.
Jag ska fundera på priser.

Jag tycker likadant som föregående. För den som verkligen vill komma någon vart, kan löna sig att investera, eftersom själva kursen blir så kompakt. Jag hade flera jätteduktiga elever som gick härifrån med ett mycket vällyckat arbete de gjorde själva efter bara två dagar. Jag kan också koncentrera bättre om det inte vimlar av folk här. Och jag tycker att min kurs är billig, 1500 Kr per dag, 10-13 och 14-17, men man kan sitta och arbeta längre också. Jag brukar rekommendera två dagar, det ger lite mer kött på benen, och man kan lära sig väldigt mycket, jag gick ju på utbildning två år i nöd som vuxen, om man besparar det, då är ju rena vinsten.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
På UTERM har vi kurser som följer:
Fusing grundkurs Fred-Sönd
Fusing steg 2 (mycket gjutning) Fred-Söd
Fusing steg 3 (utveckla det mesta)
Trädgårdskonst (fusing, smide. plåtjobb, sten etc) Fred-Sönd
Beads (Lampwork) Lörd-Sönd
Workshop (deltagarna jobbar med egna projekt)
MVH Björn på UTERM
Jag glömde:
Glasblåsning (prova på) Lörd-Söndag
Det var allt Björn
Ja, och jag oc Lars håller ju flamework-kurser (pärlor) på Kosta Glascenter. Någon gång har det hänt att jag har haft mini-prova-på-kurs hemma, men det är inget jag annonserar eller prioriterar just nu. Jag har ju även haft några från glaskonst på besök hemma hos mig, vilket var trevligt! Så säg till om ni har vägarna förbi Kosta nån gång! I framtiden kommer det kanske bli mer av kurser =)

Jag har ingen möjlighet att ta kurser själv, har bara en liten ugn fortfarande och ingen bra lokal. Men om någon behöver en extral ärare i fusing så kan jag hjälpa till, kanske om ni behöver ett inhopp vid sjukdom mm.
Hanna
Har en kurs för nybörjare och lätt övade i fusing (fat och tackfusing) plus en sandgjutning. Kör 5 kvällar pr. termin, innan dess en prova-på kväll. Har plats med 8 pers. och finns på Onsala 30 km söder om Göteborg. Dansk Glas och Keramik, Allborydsvägen 11, 43992 Onsala, tel. 0705352568, dansk.keramik@sol.dk. Ingen hemsida än så länge.
Det är kanske för sent att svara nu eftersom det var länge sedan frågan ställdes men jag har helgkurser i fusing och slumping med plats för 4 personer söder om Malmö.

Jag tänker som ovan inläggsskrivare att detta kanske är för sent
Men jag håller kurser i Lampwork på Folkuniversitetet i sthlm
http://www.folkuniversitetet.se/templates/ArrLista05.aspx?id=112516
Kan också hålla intensiv kurs för en person i min verkstad.
Möjliheten att hålla en kurs för en grupp på skolan finns om ni är minst 8 stycken.
mvh
Tove